آخرین اخبار

تسکین درد به کمک پچ پوستی نانویی و بدون نیاز به دارو

تسکین درد به کمک پچ پوستی نانویی و بدون نیاز به دارو

محققین با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به ساخت پچ‌های پوستی جدیدی شده‌اند که بدون استفاده از دارو، تسکین درد در بیماران مبتلا به آرتروز و نوروپاتی و همچنین دردهای اسکلتی- عضلانی را ممکن می‌سازد.

شاید ورود نانوفناوری به صنعت پزشکی را بتوان به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مثال‌هایی دانست که نانو به‌صورت عملیاتی به زندگی انسان ورود نموده است. مؤسسه تسکین درد یوتا (Utah-based Pain Relief Institute) هم، با توجه به حوزه تخصصی خود، به‌دنبال استفاده از فناوری نانو برای دستیابی به روش‌هایی است که درد بیماران را تسکین می‌دهد. در همین راستا، محققین این مرکز، پچ‌های نانویی جدیدی توسعه داده‌اند که میلیاردها نانوذره مس، نقره و سیلیکون را در خود جای داده‌اند. این نانوذرات، به انتقال سیگنالهای الکترومغناطیسی از سیستم عصبی کمک نموده و از این طریق، درد بیماران را تسکین می‌دهند.

در واقع، این پچ‌ها که با نام کایلو (Kailo) معرفی شده‌اند، به‌عنوان پلی در مسیرهای عصبی ملتهب عمل نموده و توانایی آن‌ها در انتقال صحیح سیگنال‌های درد را بازیابی می‌کنند. مؤسسه یوتا، مدعی شده که اختراع آن‌ها تنها در عرض چند ثانیه، باعث تسکین طبیعی درد در تمام قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.

گفتنی است که کایلو بر روی 66 بیمار تست شده و نتایج حاکی از آن بوده که پس از 30 روز، سطح درد گزارش شده به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. همچنین 98 درصد از بیماران، اظهار داشتند که مصرف داروهای خوراکی تسکین درد را کاهش داده و یا حتی قطع نموده‌اند. علاوه بر این، خلق‌و‌خو، خواب، توانایی راه رفتن و سایر فعالیت‌های روزانه آن‌ها نیز بهبود یافته است. نکته جذاب در خصوص این پچ‌ها، قابلیت استفاده مجدد آن‌ها بوده که منجر به کاهش هزینه قابل توجه برای بیماران می‌گردد. از طرف دیگر، از آنجا که کایلو مخاطره خاصی برای بیماران به دنبال ندارد، بدون نسخه پزشک هم قابل تهیه می‌باشد.

جفری گودین (Jeffery Gudin)، مسئول اصلی این پروژه، در خصوص دستاورد حاصل شده، ابراز داشته: «دانش روز، به ما این امکان را می‌دهد که با تلفیق فناوری نانو و سیستم‌های تسکین درد موضعی، استفاده از داروهای مسکن را به حداقل برسانیم. این چالش، به کمک کایلو، به طور کامل حل شده و مصرف داروهای مسکن، به صفر رسیده است». اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که گودین، در زمره‌ محققین برجسته و شناخته‌شده در خصوص ارائه راهکارهای مختلف تسکین و مدیریت درد بوده که به سازمان‌های مختلف نیز، مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعات موجود، وی بابت خدمات خود از سال 2013 میلادی، بیش از 1.5 میلیارد دلار دریافتی داشته که بر اساس ادعاهای صورت گرفته، بخش قابل توجهی از آن، برای تحقیق و مشاوره در مورد روش‌های مدیریت و تسکین درد، استفاده شده است.

 

مرجع: «Pain News Network»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.