آخرین اخبار

استفاده از نانوالیاف‌ها به‌منظور بررسی کیفیت هوای داخل خودرو

استفاده از نانوالیاف‌ها به‌منظور بررسی کیفیت هوای داخل خودرو

حسگرهای جدید مبتنی بر نانوالیاف‌ها، قابلیت تشخیص طیف وسیعی از مواد شیمیایی را داشته و به همین دلیل، استفاده از آن‌ها را در صنایع مختلف، از جمله صنایع نظامی و امنیتی فراهم می‌نماید. این فناوری که توسط استارت‌آپ ویپرسنس (Vaporsens) توسعه یافته، علاوه بر کاربردهای نظامی و امنیتی، امکان شناسایی مواد منفجره و دود در داخل وسایط نقلیه را نیز فراهم می‌نماید، قابلیتی که شرکت جنتکس (Gentex Corporation)، به دنبال عملیاتی نمودن آن می‌باشد.

هسته اصلی این فناوری، شبکه‌ای از نانوالیاف‌ها است که اندازه آن‌ها تقریباً هزار برابر کوچک‌تر از موی انسان است. ساختار متخلخل این نانوالیاف‌ها، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مولکول‌های هدف را از طریق تغییر در مقاومت الکتریکی آن‌ها شناسایی نمایند. این فناوری، امکان تشخیص سریع مواد شیمیایی را فراهم ساخته که در نگاه اول، کاربرد نظامی و صنعتی آن محسوس می‌باشد. اما شرکت جنتکس، از آن برای تشخیص دود و انفجار در فضای داخلی خودرو بهره گرفته است. گفتنی است که جنتکس، با تملک ویپرسنس و توسعه فناوری یاد شده، همکاری با یک سازنده اتومبیل‌های خودران را در دستور کار قرار داده تا نخستین ردیاب دود برای تشخیص دود و بخار در محیط داخلی خودروها را به بازار عرضه نمایند. این سیستم، متشکل از یک واحد سنجش دقیق است که در مجاری سیستم تهویه خودرو قرار گرفته و به‌طور مداوم، از کیفیت هوای داخلی خودرو نمونه‌برداری می‌کند. به محض تشخیص دود یا بخار، هشدارهای لازم ارسال گردیده و حتی امکان ارزیابی و تعیین جریمه برای سرنشینان متخلف وجود خواهد داشت.

با وجود قابلیت فناوری اولیه برای شناسایی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی، اعم از مواد منفجره، مواد مخدر، مواد شیمیایی صنعتی سمی و ... که می‌تواند آن را به گزینه‌ای جالب‌توجه و مقرون‌به‌صرفه در صنایع هوافضا، کشاورزی، تولید مواد شیمیایی، نظامی، ایمنی کارگران، مواد غذایی و آشامیدنی و پزشکی مبدل سازد، اما همین ایده خلاقانه برای استفاده در خودروهای خودران، با توجه به روند صعودی پیشرفت‌های این خودروهای نوظهور و ارزش بازار آن، محصولی متمایز و ارزشمند را به بازار عرضه خواهد کرد.

 

مرجع: «i-hls»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.