آخرین اخبار

تست ارزان، دقیق و سریع آنتی‌بادی کووید-۱۹

تست ارزان، دقیق و سریع آنتی‌بادی کووید-۱۹

محققین موفق به توسعه یکی از سریع‌ترین آزمایش‌های تشخیص آنتی‌بادی کووید-19 شده‌اند. این فناوری پیشرفته که به کمک چاپ سه‌بعدی توسعه یافته و مبتنی بر سنسورهایی با عملکرد بسیار بالا است، نتایج تشخیص آنتی‌بادی را در مدت 10 تا 15 ثانیه مشخص نموده و وجود آنتی‌بادی‌های مرتبط با «SARS-CoV-2»را شناسایی می‌کند. این قابلیت منحصربه‌فرد در تشخیص سریع آنتی‌بادی، تغییری بزرگ در کنترل این اپیدمی مرگبار خواهد داشت.

تکنیک ابداعی، نیازمند یک قطره خون از نوک انگشت فرد (کمتر از 5 میکرولیتر) است که می‌تواند غلظت آنتی‌بادی را در سطوح بسیار پایین (یک پیکو مولار، معادل 0.15 نانوگرم در میلی‌لیتر) تشخیص دهد. قابلیت تشخیص آنتی‌بادی در غلظت‌های بسیار پایین و در یک زمان بسیار کوتاه و انتقال سریع اطلاعات به یک تلفن همراه، در کنار قابلیت تمیزسازی دستگاه به سرعت بالا و استفاده از آن برای افراد مختلف، این فناوری را به صورت‌ ویژه‌ای منحصربه‌فرد نموده و می‌تواند در کنار واکسن‌های در حال توسعه، به ریشه‌کن نمودن این ویروس، کمک ویژه‌ای نماید.

در این فناوری ساخت افزوده پیشرفته که چاپ سه‌بعدی جت آئروسل نام دارد، از المان‌های بسیار پیشرفته‌ای جهت تضمین کارایی و دقت دستگاه استفاده شده است. الکترودهای میکروپیلار طلا که قیمت بالایی هم ندارند، در مقیاس نانو چاپ شده و با ایجاد یک سطح ناهموار و نامنظم ناشی از پخت حرارتی، واکنش الکتروشیمیایی  را افزایش می‌دهند. این فرآیند، بارگیری پروتئین بیشتر، برای شناسایی را امکان‌پذیر نموده و در نتیجه، نتایج نهایی بسیار دقیق و سریع حاصل می‌شود. نکته جالب این‌که نتایج آزمایش، بلافاصله از طریق یک رابط کاربری ساده، به تلفن هوشمند کاربران ارسال شده و از آن مهم‌تر، دستگاه را می‌توان ظرف یک دقیقه تمیز کرده و مجدداً استفاده نمود.

گفتنی است، فناوری تشخیص سریع آنتی‌بادی کووید-19، دو مزیت بسیار بزرگ دارد که آن را به یک گزینه بسیار جذاب و محتمل برای تجاری‌سازی مبدل می‌سازد. اول این‌که هزینه ساخت آن بسیار پایین بوده که دسترسی و استفاده از دستگاه را تسهیل می‌نماید. از طرف دیگر، فناوری ساخت دستگاه و استفاده از چاپ سه‌بعدی برای سنسورها و الکترودها، دارای قابلیت تولید انبوه بوده و امکان‌پذیری فنی و اقتصادی آن تأیید شده است. تمامی این موارد، در کنار تقاضای فزاینده برای کیت‌های تشخیصی بیماری کرونا، این گزینه را به یک ابزار درآمدزایی عالی (و البته نجات‌دهنده جان بسیاری از انسان‌ها از طریق مقابله کارآمد با کووید-19) مبدل می‌سازد. البته از دستگاه تشخیصی، می‌توان جهت شناسایی سایر بیماری‌های عفونی نیز استفاده نمود و کاربرد آن تنها به کووید-19 منحصر نمی‌باشد. با توجه به تمامی این موارد، دانشگاه‌های کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) و پیتسبورگ (University of Pittsburgh) به‌عنوان توسعه‌دهندگان فناوری، حفاظت از آن از طریق ثبت اختراع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند. با توجه به پتانسیل سیستم پتنت برای درآمدزایی از طریق صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، این فناوری و تلاش‌های دو دانشگاه یاد شده برای تجاری‌سازی آن را می‌توان مصداقی بارز از کارآفرینی دانشگاهی دانست.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.