آخرین اخبار

تولید کوچک‌ترین حافظه جهان با سطح مقطع یک نانومتر مربع

تولید کوچک‌ترین حافظه جهان با سطح مقطع یک نانومتر مربع

یک تیم بین‌المللی از محققین آمریکایی، انگلیسی و تایوانی، موفق به تولید کوچک‌ترین ممریستور (Memristor) یا حافظه مقاومتی جهان شده‌اند. این مدل از ممریسوترها، قابلیت ذخیره 25 ترابایت اطلاعات در یک سانتیمتر مربع حجم را دارا بوده که چیزی بیش از 100 برابر دانسیته نمونه‌های تجاری فلش مموری‌های موجود است.

یکی از چالش‌های فزاینده پیش روی بشر، حجم عظیم داده‌هایی است که در هر لحظه، در حال تولید و انتشار می‌باشد. ذخیره‌سازی این اقیانوس اطلاعاتی و رند افزایش آن‌ها، نیازمند دستگاه‌های حافظه کوچک است و همین موضوع، محققین مختلف را به تلاش برای ساخت حافظه‌های قوی‌تر و کوچک‌تر سوق داده است. نکته کلیدی پیرامون کوچک‌تر شدن تراشه‌ها، نه تنها افزایش ظرفیت حافظه، بلکه کاهش میزان انرژی مصرفی آن‌ها است. به عبارت بهتر، با پردازنده‌های کوچک‌تر، کامپیوترها و تلفن‌های همراهی در ابعاد کوچک‌تر ساخته شده که هم قدرت بیشتری دارند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

در راستای همین تلاش‌های فراوان برای کاهش ابعاد حافظه‌ها، در سال 2018 میلادی، پروفسور دجی آکینوانده (Deji Akinwande) و همکارانش در دانشگاه تگزاس، موفق به ساخت باریک‌ترین دستگاه حافظه، ملقب به اتم‌ریستور «Atomristor»  شدند، دستگاهی که ضخامتی به اندازه یک لایه تک اتمی داشت. این تیم تحقیقاتی، در نوآوری جدید خود، باز هم ابعاد را کاهش داده و به سطح مقطعی یک نانومتر مربعی دست یافته‌اند!

دستگاه جدید که در طبقه ممریستورها قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش قابل توجه اندازه دستگاه‌های حافظه موجود منتهی شده و در نتیجه قابلیت ذخیره اطلاعات بسیار بیشتری را در یک حجم بسیار کمتر فراهم می‌نماید. تیم تحقیق، از دی سولفید مولیبدن (MoS2) به‌عنوان ماده نانویی اولیه استفاده نموده‌ و بر این باورند که این کشف، می‌تواند برای صدها ماده دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته و کوچک‌سازی حافظه‌ها و تراشه‌ها را امکان‌پذیرتر نماید.

گفتنی است که عیوب و حفرات در داخل مواد، کلید ساخت حافظه‌های با قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر است. دکتر آکینوانده در این خصوص می‌گوید: «زمانی‌که یک اتم اضافی فلز، در داخل حفره نانویی قرار گرفته و آن را پر می‌کند، بخشی از قابلیت هدایت خود را به ماده اعطا نموده و این منجر به تغییر در حافظه می‌شود.»

 لازم به ذکر است که دکتر پانی واراناسی (Pani Varanasi)، از مدیران دفتر تحقیقات ارتش آمریکا، در خصوص دستاورد حاصل شده و اهمیت آن می‌گوید: «نتایج حاصل از این تحقیق، زمینه‌ساز توسعه برنامه‌های کاربردی مورد توجه وزارت دفاع در آینده خواهد شد. از جمله این کاربردها، می‌توان به ذخیره‌سازی‌های فوق‌العاده متراکم، سیستم‌های محاسباتی نوین، سیستم‌های ارتباطی و ... اشاره نمود».

 

مرجع: «SCI News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.