آخرین اخبار

تبدیل زباله‌های بیمارستانی ویروس کرونا به سوخت پاک

تبدیل زباله‌های بیمارستانی ویروس کرونا به سوخت پاک

محققین دانشگاه سوانسی (Swansea University)، در تلاشند تا ضایعات و زباله‌های مرتبط با اپیدمی کووید-19 را به سوختی تمیز و قابل استفاده مبدل کنند. این پروژه که تحت حمایت مالی مشترک دولت‌های هند و ولز قرار دارد، مبتنی بر تکنیک جدیدی است که در آن، از نور خورشید، برای تبدیل زباله‌های پزشکی و بیمارستانی خطرناک و همچنین تجهیزات محافظت شخصی به سوخت تمیز هیدروژن استفاده می‌شود.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم، بحث زباله‌های بیمارستانی، یک معضل بزرگ پیش روی جوامع و دولت‌ها بود. برای مثال، سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، سالیانه بالغ بر 700 میلیون پوند برای دفع و ایمن‌سازی این ضایعات خطرناک هزینه می‌کند. این در حالی است که با شیوع ویروس کووید-19 و افزایش استفاده از تجهیزات محافظت شخصی، اعم از ماسک و دستکش‌های یک‌بارمصرف توسط عموم مردم، حجم تولید این ضایعات به شدت افزایش یافته است. در واکنش به این چالش، تیمی از محققین دانشگاه سوانسی، اقدام به توسعه روش جدیدی تحت عنوان «Photo Reforming» نموده‌اند.

در فناوری یاد شده، نور خورشید به‌طور هم‌زمان برای از بین بردن ویروس‌ها و همچنین تبدیل ضایعات غیرقابل بازیافت به سوخت تمیز هیدروژنی بکار گرفته می‌شود. این فرآیند، با استفاده از نیمه‌هادی‌های نانوساختار توسعه یافته که وظیفه هدایت و کنترل تخریب زباله و عوامل بیماری‌زا با استفاده از نور خورشید را بر عهده دارند.

لازم به تأکید است که در حال حاضر، روش عمده برای حذف زباله‌های پزشکی و بیمارستانی، سوزاندن آن‌ها است. این روش، علاوه بر تولید گازهای گلخانه‌ای، هزینه بالایی هم به دولت‌ها تحمیل می‌کند. این در حالی است که روش جدید، نه تنها افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای را به دنبال نخواهد داشت، بلکه در دمای محیط و با هزینه پایین کار می‌کند. دیگر مزیت منحصربه‌فرد این فناوری، تولید سوخت هیدروژن به‌عنوان یک منبع خوب برای صنایع شیمیایی است.

لازم به ذکر است که این تحقیق که بر اساس پژوهش‌های قبلی در زمینه تولید هیدروژن از پلاستیک‌های زائد توسعه یافته است، نقش غیرقابل انکاری در کاهش آلودگی‌های محیطی به‌ویژه در دوران شیوع کووید-19 خواهد داشت. تاکنون برای پیشبرد این پروژه بسیار مهم و حمایت و پشتیبانی مالی از آن، در حدود 47 هزار پوند اختصاص یافته است.

 

 مرجع: «In Your Area»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.