آخرین اخبار

تشخیص، نمونه‌برداری و درمان زودهنگام سرطان با استفاده از فناوری نانو

تشخیص، نمونه‌برداری و درمان زودهنگام سرطان با استفاده از فناوری نانو

یک استارت‌آپ تازه تأسیس سوئیسی، به دنبال توسعه روشی نوین برای سرعت بخشیدن به تشخیص بیماری سرطان است. آرتیدیس (Artidis) که در سال 2017 میلادی شروع به کار نموده، تاکنون موفق به جذب سرمایه 15.1 میلیون دلاری شده است. این شرکت نانویی، امیدوار است که تا سال 2022 میلادی، محصول تشخیص سرطان خود را روانه بازار آمریکا نماید. البته این کار منوط به تأیید دستگاه ابداعی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز می‌باشد.

طبق اعلان انستیتو ملی سرطان آمریکا، نانوفناوری یک رویکرد امیدوارکننده است که علاوه بر تشخیص زودهنگام بیماری، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با درمان هم کمک نماید. یکی از مزایای کلیدی در تکنیک‌های درمانی مبتنی بر نانوفناوری، پایین‌تر بودن میزان سمیت در مقایسه با شیمی‌درمانی است که عوارض جانبی درمان را به شدت کاهش می‌دهد. آرتیدیس نیز، بخشی از همین پتانسیل‌های بالقوه فناوری نانو را بکار گرفته، تا به تشخیص بیماری سرطان سرعت بخشیده و با هزینه‌های گزاف انسانی و مالی که در نتیجه پیشرفت سرطان در بدن بیماران تحمیل می‌گردد، مبارزه کند.

ماریجا پلودینک (Marija Plodinec)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آرتیدیس، امیدوار است که دستگاه ساخته شده توسط این شرکت، بتواند به هر دو هدف تشخیص و درمان، به‌ویژه در سرطان سینه، ریه و پانکراس، نائل شود. وی یک بیوفیزیکدان است که از سال 2008 میلادی و تحصیل در دانشگاه بازل (University of Basel)، تحقیق بر روی این فناوری پیشرفته را آغاز نموده است. او در این باره می‌گوید: «سرطان سینه، شایع‌ترین شکل سرطان در زنان است و من می‌خواستم دستگاهی اختراع کنم که با اعلام تشخیص بیماری، دوره استرس بیماران را کاهش دهد».

این دستگاه، برای تشخیص بیماری و نمونه‌برداری از بافت بدن، از یک نشانگر زیستی مکانیکی منحصربه‌فرد استفاده نموده که امکان تجزیه‌وتحلیل داده‌های بالینی را فراهم می‌سازد. نشانگر زیستی مذکور، می‌تواند میزان رفتار تهاجمی بیماری را اندازه‌گیری نماید. نتایج حاصل از این بیومارکر نانویی، قابلیت ارائه درمان‌های سفارشی متناسب با ویژگی‌های بیماری را فراهم می‌سازد. بنا بر ادعای پلودینک، به کمک این دستگاه خارق‌العاده، نتایج تشخیص بیماری در کمتر از 3 ساعت در دسترس خواهد بود.

آرتیدیس، تاکنون موفق به جذب سرمایه 15.1 میلیون دلاری در مرحله بذر شده و امیدوار است که تا سال 2022 میلادی و با گسترش فعالیت‌ها در آمریکا، 20 میلیون دلار دیگر در دور جدید تأمین مالی خود جذب نماید. مدیران شرکت در نظر دارند که محصول نهایی خود را در سال 2022 به بازار عرضه نمایند. بیمارستان‌ها و سیستم‌های بهداشتی که عمده مشتریان این شرکت را تشکیل می‌دهند، می‌توانند دستگاه و نرم‌افزار مرتبط را خریداری یا اجاره نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. با توجه به ویژگی این دستگاه در تجزیه‌وتحلیل هر نوع بافت زنده، به نظر می‌رسد که پتانسیل تجاری‌سازی و رشد قابل‌توجهی برای آرتیدیس وجود دارد.

 

مرجع: «MedCityNews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.