آخرین اخبار

پوشش نانویی ضد کرونا بر روی منسوجات مختلف

پوشش نانویی ضد کرونا بر روی منسوجات مختلف

یک استارت‌آپ هندی، موفق به تولید نوعی پوشش نانویی برای منسوجات شده که ویروس کرونا را در کمتر از 5 دقیقه غیرفعال می‌سازد. میوز نانوبات (Muse Nanobots) که یک شرکت زایشی از مؤسسه فناوری هند (IIT) بوده و از همان ابتدا تحت حمایت مراکز شتاب‌دهی این مؤسسه قرار داشته است، امید فراوانی به تجاری‌سازی موفق محصول و استقبال مشتریان از آن دارند.

از اواخر سال 2019 میلادی به این‌سو، نوعی ویروس جدید در یکی از مناطق چین ظاهر گردید که برخلاف خوش‌بینی‌های اولیه مبنی بر متوقف ساختن آن، سالی عجیب و متفاوت را برای ساکنین کشورهای مختلف پدید آورد. اپیدمی کووید-19، همچنان در حال قربانی گرفتن است و در این میان، بازار تولید انواع ماسک نانویی، مواد ضدعفونی نانویی، روکش‌های ویژه دستگیره‌ها و فضاهای بیمارستانی و مواردی از این دست، به شدت بازار فناوری نانو را داغ نموده است. تمرکز میوز نانوبات، بر صنعت نساجی را می‌توان یک ایده هوشمندانه از سوی این استارت‌آپ هندی دانست که تا حدودی با نمونه‌های مشابه تفاوت دارد.

فناوری مذکور، در همکاری مشترک میوز نانوبات و یک آزمایشگاه آمریکایی به نام «Situ Biosciences» توسعه یافته و طبق ادعاهای صورت گرفته، می‌تواند برای تولید منسوجات مسافرتی، مراقبت‌های بهداشتی، پرسنل بیمارستان‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش‌های مرتبط با سنجش اثر ضدویروسی این پوشش‌ها، به‌ویژه برای مقابله با کووید-19، نشان می‌دهد که این نانوپوشش منحصربه‌فرد، 99.99 درصد از عوامل بیماری‌زا را در کمتر از پنج دقیقه غیرفعال می‌سازد.

یک مزیت مهم این نانوپوشش، این است که قابل اعمال بر روی هر پارچه دلخواه بوده و در نتیجه، محصولات متنوعی از جمله انواع ماسک، لباس‌ها و مواد بسته‌بندی را در بر می‌گیرد. از ویژگی‌های شایان ذکر این فناوری، می‌توان به عدم سمیت آن برای انسان و همچنین امکان شستشوی چندباره (تا 60 نوبت) آن در دمای 70 درجه سانتی‌گراد اشاره نمود.

لازم به ذکر است که میوز نانوبات، با وجود محدودیت‌های مالی، نصب ماشین‌آلات مربوط به اعمال نانوپوشش را در 15 شرکت نساجی هندی تا پایان سال جاری هدف قرار داده که در میان آن‌ها، تولید انواع البسه اداری و معمولی، لباس‌های ورزشی و البسه مراقبت بهداشتی وجود دارد. این شرکت، مدعی است که با توجه به آمادگی لازم برای پوشش‌دهی پارچه‌ها در مقیاس‌های صنعتی، قادر به یکپارچه‌سازی و تطبیق فناوری با شرکت‌های فعال در صنعت نساجی می‌باشد. شایان ذکر است که ماسک‌های صورت این شرکت، از هفته اول سپتامبر سال جاری میلادی، به بازار عرضه شده است.

 

مرجع: «Fibre2fashion»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.