آخرین اخبار

حذف سلول‌های سرطانی مغز به کمک یک ژل نانویی

حذف سلول‌های سرطانی مغز به کمک یک ژل نانویی

یک استارت‌آپ هندی که در زمینه توسعه و بهبود فناوری‌های پزشکی و درمانی فعالیت دارد، موفق به ساخت نوعی ژل نانویی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مغز شده است. این ژل، پس از عمل جراحی استفاده شده و سلول‌های سرطانی باقیمانده را با دقتی بالا از بین می‌برد.

سال‌ها از شناسایی و معرفی انواع سرطان گذشته و با وجود پیشرفت‌های پزشکی خیره‌کننده، باز هم این بیماری سخت و مرگبار، بسیاری از افراد را با شوک، ترس و نگرانی‌های جدی مواجه می‌کند. از عمده دلایل این نگرانی‌ها، درمان‌های پرهزینه، نسبی بودن موفقیت درمان و همچنین ترس از عود مجدد بیماری است. «لید اینونت» (LeadInvent) که یک استارت‌آپ هندی-آمریکایی به حساب می‌آید (ثبت در آمریکا و راه‌اندازی مرکز تحقیق و توسعه در هند)، در تلاش است تا با بکارگیری پتانسیل‌های فناوری نانو و استفاده از برخی نوآوری‌های لیزری، کارایی روش‌های درمانی سرطان مغز را افزایش دهد.

این کسب‌وکار نوپا، در سال 2015 میلادی و توسط دکتر پرادیپ بهاتناگار (Pradip K Bhatnagar) و همکارانش تأسیس شده و به لطف تجربه 30 ساله این بنیان‌گذار در زمینه کشف و توسعه فناوری‌های دارویی، استراتژی متفاوتی را در مبارزه با سرطان برگزیده است. «لیداینونت»، درگیر توسعه داروهای جدید سرطان نیست، بلکه تلاش دارد تا داروهای موجود را از طریق فرمولاسیون‌های نانویی بهبود بخشد. یکی از بنیان‌گذاران این شرکت استارت‌آپی می‌گوید: «ما در جستجوی راه‌هایی برای بهبود داروهای مختلف بیماری‌های موجود بودیم و در حین تحقیقات خود، دریافتیم که بیشترین مشکلات و چالش‌ها مربوط به سرطان است؛ چرا که اغلب داروهای موجود، می‌توانند سلول‌های سالم بیمار را هم تحت تأثیر قرار دهند. فناوری ما، یک محصول دقیق‌تر بوده که ترجیحاً سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد».

بهترین روش درمانی موجود برای معالجه سرطان مغز، برداشتن تومور از طریق جراحی است. با این حال، پزشکان همیشه با این چالش مواجهند که ممکن است برداشتن تمامی تومور، به سلول‌های سالم مغز هم آسیب وارد کند. نتیجه این امر، باقی ماندن درصدی از سلول‌های سرطانی است که در 90 درصد بیماران، دوباره رشد کرده و بیماری طی شش یا هفت ماه عود می‌کند. علاوه بر این، سلول‌های باقیمانده با جهش مواجه شده و مقاومت آن‌ها در مقابل روش‌های درمانی افزایش می‌یابد.

«GBGel» ابداعی «لیداینونت»، حاوی نانوذرات خاص و حساس به نور لیزر است که با استفاده از فرکانس خاصی از نور لیزر، مولکول‌های اکسیژن ناپایدار را آزاد نموده و باقیمانده سلول‌های سرطانی را هم از بین می‌برد. پرادیپ بهاتناگار که در سمت مدیرعاملی شرکت قرار دارد، در خصوص فناوری جدید می‌گوید: «بعد از این‌که جراح 98 درصد از تومور را در عمل جراحی از بین برد، GBGel را درون حفره اسپری کرده و 30 دقیقه منتظر می‌ماند تا سلول‌های سرطانی آن را جذب کنند. در ادامه، پزشک با استفاده از لیزر باعث فعال شدن نانوذرات شده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. مزیت اصلی این روش، از بین بردن سلول‌های مقاوم به شیمی‌درمانی و یا سلول‌هایی است که ممکن است به هر دلیلی از فرآیند درمان فرار کرده باشند».

گفتنی است که این ژل پزشکی، تحت محافظت سیستم پتنت قرار داشته و مراحل تست آن بر روی سلول‌های زنده و موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت پایان پذیرفته است. در حال حاضر، این استارت‌آپ در حال مذاكره با سازمان غذا و داروی هند و آمریكا بوده تا مطالعات بالینی انسانی را آغاز نماید.

 

مرجع: «Your Story»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.