آخرین اخبار

قابلیت استفاده از ضایعات چوبی به کمک چسب‌های نانویی

قابلیت استفاده از ضایعات چوبی به کمک چسب‌های نانویی

یک استارت‌آپ استرالیایی، با همکاری دانشگاه فلیندرز (Flinders University)، موفق به توسعه فناوری جدیدی برای رفع معضل ضایعات چوب شده است. این فناوری که با بکارگیری نوعی نانو چسب جدید توسعه یافته و نخستین محصول تجاری «3RT» محسوب می‌شود، طی موافقت‌نامه‌ای با شرکت مشهور بوش (Bosch)، به صورت جهانی عرضه خواهد شد.

یکی از چالش‌های عمده صنعت چوب در جهان، عدم قابلیت استفاده مجدد از ضایعات چوبی است که هزینه‌های قابل توجهی را به تولیدکنندگان محصولات چوبی و به تبع آن، به مصرف‌کنندگان وارد می‌نماید. به لطف همکاری‌های فناورانه شرکت «3RT» و دانشگاه فلیندرز در طی شش سال گذشته، راهکاری برای رفع این چالش بزرگ پیدا شده است. این محصول تجاری که «چوب هوشمند» نامگذاری شده است، در محل فعلی استقرار «3RT»، یعنی مرکز نوآوری منطقه فرودگاهی آدلاید تولید شده و در اختیار صنعت داخلی استرالیا قرار می‌گیرد. با این وجود، «3RT» خود را محدود به استرالیا ندانسته و با همکاری ویژه با شرکت بوش، در تلاش است تا گستره فعالیت‌های خود و توانایی عرضه این محصول منحصربه‌فرد را، به کشورهای دیگر نیز بسط دهد.

در این فناوری، چسب نانویی تولیدی توسط «3RT»، با ضایعات چوبی مخلوط شده و خواص چوب را بازآفرینی می‌کند. پیتر توریل (Peter Torreele)، مدیرعامل «3RT»، در ارتباط با محصول تولیدی توسط این شرکت ابراز می‌دارد: «محصول نهایی، قابل‌مقایسه با بالاترین کیفیت چوب طبیعی است. این محصول، با استفاده از پسماند الوارهای چوبی تولید می‌گردد، ضایعاتی که معمولاً بسیار ارزان و بدون استفاده هستند. این یک فناوری ایده‌آل برای تولیدکنندگان لمینت و تخته سه‌لا بوده که ضایعات چوبی فراوان و غیر قابل استفاده‌ای دارند. ما قادر به صدور مجوز و راه‌اندازی واحدهایی در نقاط مختلف جهان هستیم که برای دسترسی به منابع محلی مناسب است».

توافق با شرکت بوش، این امکان را برای «3RT» فراهم نموده تا ظرفیت تولید خود را افزایش داده و مجوز بهره‌برداری از فناوری ابداعی را در اختیار شرکت‌های خارجی متقاضی قرار دهد. به گفته پیتر توریل، بوش با به‌کارگیری قابلیت اینترنت اشیا (IoT)، این امکان را فراهم نموده تا واحدهای دیگر، از راه دور به مرکز نوآوری «3RT» در آدلاید متصل شده و در نتیجه، بتوان تمامی داده‌ها را ردیابی نموده و محصولات جدید را تحت مراقبت و پوشش قرار داد. برآورد «3RT» از بازار محصول، 1.2 میلیارد دلار است که می‌تواند این شرکت استارت‌آپی را به یک بازیگر پیشرو در این حوزه مبدل سازد.

گفتنی است که یکی از اولویت‌های فعلی برای توسعه بیشتر فناوری، تولید محصولات با خواص منحصربه‌فرد، مانند خواص ضد آب، ضد موریانه و حتی مقاوم در برابر آتش است. از همین رو، همکاری «3RT» با دانشگاه فلیندرز، یک همکاری ادامه‌دار خواهد بود. شایان ذکر است که محققین دانشگاه، در انستیتو علوم و فناوری نانو، دستورالعمل‌هایی تخصصی برای بیش از 100 گونه چوب، از جمله 30 نوع چوب بین‌المللی تهیه کرده‌اند که می‌تواند جوابگوی طیف وسیعی از مشتریان باشد.

 

مرجع: «INDAILY»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.