آخرین اخبار

اتهام نقض پتنت سامسونگ از سوی یک شرکت نانویی

اتهام نقض پتنت سامسونگ از سوی یک شرکت نانویی

یک شرکت انگلیسی فعال در حوزه فناوری نانو، غول فناوری کره جنوبی را به نقض پتنت متهم نموده است. این شرکت که «نانوکو» (Nanoco) نام دارد، سامسونگ را به استفاده از فناوری‌های پتنت شده این شرکت و نقض عامدانه آن‌ها متهم نموده و با ثبت شکایتی در دادگاه منطقه‌ای تگزاس، خواستار رسیدگی به این مسئله شده است.

شرکت نانوکو، در زمینه تولید و توسعه نقاط کوانتومی فعال بوده که در ساخت صفحات نمایش، به‌ویژه صفحات «Vibrant Screens»، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی‌ فعالیت‌های دو شرکت در طی سال‌های اخیر، حاکی از آن است که در پروژه توسعه نقاط کوانتومی بهبود یافته، سامسونگ و نانوکو با یکدیگر همکاری‌هایی داشته‌اند که در ادامه، سامسونگ به این همکاری فناورانه پایان داده و بدون ورود به یک موافقت‌نامه با نانوکو و یا اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های این شرکت، نسل جدید محصولات خود، شامل تلویزیون‌های «QD» را به بازار عرضه نموده است.

این موضوع، نارضایتی نانوکو را مبنی بر عدم بهره‌مندی از منافع فناوری‌های توسعه‌یافته به همراه داشته و از آنجا که سبد پتنت این شرکت در حوزه فناوری‌های مرتبط با نقاط کوانتومی، حاوی برخی فناوری‌های کلیدی مورد استفاده از سوی سامسونگ است، این شرکت را به نقض پتنت متهم نموده است. نانوکو در شکایت خود، خواستار دریافت غرامت بابت خسارات متحمل شده گردیده و یک دستورالعمل دائم برای جلوگیری از نقض‌های احتمالی در آینده را خواستار شده است.

به نظر می‌رسد که این دعوی حقوقی، می‌تواند سهم بازار رو به رشد سامسونگ در تلویزیون‌های نسل جدید را با مشکل مواجه نماید. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که با حل‌وفصل این شکایت در خارج از روند حقوقی و دادگاه‌های مرتبط، چیزی که احتمالاً نانوکو هم با آن موافق خواهد بود، موافقت‌نامه‌ای مبنی بر صدور مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده نانوکو، بین دو شرکت منعقد گردد.

نکته جالب توجهی که در این خصوص باید در نظر داشت، اهمیت پتنت‌ها برای حفاظت از دستاوردهای شرکت‌ها و محققین بوده که می‌تواند از تحمیل خسارات سنگین بر شرکت، جلوگیری به عمل آورد. این مسئله، خصوصاً در شرکت‌های تازه‌کاری که در حوزه‌های نوظهوری همچون نانوفناوری فعالیت دارند، اهمیت دو چندانی داشته و می‌تواند محافظت از هزینه‌های هنگفت تحقیق‌وتوسعه را در بر داشته باشد. همچنین در یک همکاری فناورانه با یک شرکت بزرگ‌تر، در صورتی که پتنت یا دارایی‌های فکری محافظت شده‌ای وجود نداشته باشد، دست طرف استارت‌آپی تا حدودی بسته بوده و ممکن است پس از افشای کامل فناوری، دیگر برای ادامه بازی تجاری‌سازی، لزومی به حضور این طرف کوچک‌تر وجود نداشته باشد.

 

مرجع: «Up News Info»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.