آخرین اخبار

تغییر فرم الماس در ابعاد نانومتری

تغییر فرم الماس در ابعاد نانومتری

دانشمندان استرالیایی، موفق به خم کردن الماس در مقیاس‌های نانویی شده‌اند. این فناوری منحصربه‌فرد که تغییر فرم یکی از سخت‌ترین مواد موجود در طبیعت را ممکن نموده است، کاربردهای فراوانی داشته که از آن جمله، می‌توان به ذخیره‌سازی انرژی، حافظت از مواد و همچنین محاسبات کوانتومی اشاره نمود.

الماس یکی از سخت‌ترین مواد موجود در کره زمین محسوب شده که به واسطه همین ویژگی، کاربردهای منحصربه‌فردی برای آن معرفی شده است. با این وجود، این سخت بودن بیش از حد و عدم توانایی در تغییر فرم این ماده، یکی از مواردی بوده که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. در همین راستا، نوآوری جدید محققین دانشگاه سیدنی (UTS) در خم کردن نانوسوزن‌های الماسی، به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمندتر این حوزه به شمار می‌رود.

کلید اصلی فرآیند ابداعی محققین استرالیایی، استفاده از مقیاس نانو است که کاربردهای بالقوه زیادی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. تیم تحقیق، با اعمال یک میدان الکتریکی به نانوسوزن‌های 20 نانومتری الماس، آن‌ها را بدون شکستگی و یا هیچ‌گونه عیب و نقص، 90 درجه خم نموده‌اند. نکته جالب‌توجه در این روش، قابل بازگشت بودن روند خم کردن الماس است. با توجه به پیشگامی الماس در برخی کاربردهای نوظهور، به‌ویژه نانوفتونیک و سیستم‌های مکانیکی میکروالکترونیک، درک مناسب از رفتار این ماده در مقیاس نانو و چگونگی خم شدن آن، در راستای توسعه کاربردهای نوین، می‌تواند دریچه جدیدی را به روی دانشمندان بگشاید. شایان ذکر است که کاهش ابعاد الماس به اندازه‌های نانومتری که امکان خمش آن را فراهم می‌سازد، خود کار آسانی نبوده و پیچیدگی‌های قابل توجهی را به دنبال دارد. با این وجود، مرتفع نمودن این پیچیدگی‌ها و دستیابی به این ابعاد نانومتری، می‌تواند کاربردهای وسیعی را به دنبال داشته باشد.

یکی از اعضای تیم تحقیق، «ایگور آهارنوویچ» (Igor Aharonovich)، در خصوص دستاورد ارائه شده ابراز می‌دارد: «نوآوری جدید، بینشی بسیار مهم در مورد چگونگی خم شدن موادی با ساختارهای نانویی ارائه می‌نماید. این‌که تغییر پارامترهای یک ساختار نانویی، چگونه می‌تواند خواص مکانیکی، مغناطیسی و نوری ماده را تغییر دهد، نکته مهمی است که در این تحقیق به خوبی به نمایش گذاشته شده است».

گفتنی است که مطالعات محققین استرالیایی، تنها تلاش‌های صورت گرفته برای خم کردن الماس نبوده و دو سال پیش نیز، نتایج مشابهی از خم کردن الماس با استفاده از فرآیندهای متفاوت انتشار یافت. نقطه تمایز فناوری جدید با فناوری پیشین، استفاده از مقیاس نانو بوده که امکان به‌کارگیری آن را در طراحی و مهندسی دستگاه‌های جدید مورد استفاده در ابرخازن‌ها، فیلترهای نوری و حتی تصفیه هوا امکان‌پذیر می‌نماید.

 

مرجع: «Science Alert»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.