آخرین اخبار

جایزه ملی علوم هند برای محلول نانویی فرآوری پساب کارخانجات نساجی

جایزه ملی علوم هند برای محلول نانویی فرآوری پساب کارخانجات نساجی

یک استارت‌آپ هندی که ایده اولیه آن، 9 سال پیش و با هدف تصفیه پساب کارخانجات و صنایع نساجی جوانه زده است، موفق به دریافت جایزه استارت‌آپ برتر کنگره علوم هند در سال 2020 میلادی شد. اعطای جایزه «Best Startup of Pride of India Expo» به شرکت «JK Solutions»، گواهی برای تلاش‌های فناورانه این استارت‌آپ در راستای نجات کارخانجات نساجی هند است.

در سال 2011 میلادی، دیوان عالی کشور هند، حکم به تعطیلی بخش زیادی از کارخانجات نساجی در منطقه «Tamil Nadu» داد. این حکم که به دلیل تخلیه پساب این کارخانه‌ها در رودخانه‌های منطقه صادر گردیده بود، بیکاری تعداد بسیار زیادی را به دنبال داشت. در همین حین و در اوج مشکلات ناشی از این وضعیت، مجموعه‌ای از محققین و کارآفرینان هندی، به سرپرستی دکتر «کیروبا دانیل» (SCG Kiruba Daniel) و «سوتانتیرا دانیل» (Suthanthira Daniel)، سعی در یافتن راه‌حلی کم‌هزینه برای این مسئله نمودند. نتیجه تلاش‌های آن‌ها، راه‌اندازی استارت‌آپ «JK Solutions» در سال 2017 میلادی بود که به دنبال آن، یک محلول نانویی برای رفع آلودگی آب‌ها به بازار عرضه شد.

محلول «Nanosolution» که جایزه استارت‌آپ برتر کنگره علوم هند را نصیب «JK Solutions» نموده است، محلولی متشکل از نانوذرات فلزی است که با ورود به آب آلوده، ذرات خارجی را به خود جذب نموده و آن‌ها را به صورت لجن، ته‌نشین می‌کند. بنیان‌گذاران این استارت‌آپ، مدعی هستند که با فناوری انحصاری این شرکت، امکان بازیابی 98 درصدی آب وجود خواهد داشت. این امر، در پروژه‌هایی آزمایشی در سه نقطه از هند مورد بررسی قرار گرفته است، جایی که روزانه بالغ بر 150 هزار لیتر پساب، تصفیه و بازیابی می‌گردد.

ویژگی منحصربه‌فرد این فناوری که بنیان‌گذاران شرکت به شدت بر آن تأکید دارند، مقرون‌به‌صرفه بودن روش بازیافت و تصفیه آب است. بنا بر ادعای ارائه شده، یک لیتر از این محلول نانویی، امکان بازیابی 1000 تا 2000 لیتر پساب را داشته و با توجه به کم‌هزینه بودن، سادگی در استفاده، سرعت و یک مرحله‌ای بودن آن، تجاری‌سازی آن در مقیاس صنعتی کاملاً عملیاتی خواهد بود. در همین راستا، «JK Solutions» گزارش داده که تا بدین جا بالغ بر 10 میلیون لیتر آب ناشی از فاضلاب کارخانجات صنعتی را با استفاده از محصول خود، بازیابی نموده و به چرخه تولید بازگردانده است.

 

مرجع: «India Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.