آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری در ایستگاه‌های متروی دبی

استفاده از نانوفناوری در ایستگاه‌های متروی دبی

 

اداره راه و ترابری دبی (Dubai’s RTA)، به منظور تمیزسازی ایستگاه‌های مترو، اقدام به استفاده از یک فناوری نانویی نموده است. این اقدام نوآورانه، در راستای برنامه هوشمندسازی دبی و تحت عنوان «Smart Dubai Strategy 2021» صورت گرفته و در زمره تدابیری قرار دارد که برای متروی این شهر در نظر گرفته شده است. در این برنامه، پروژه‌های ویژه دیگری همچون استفاده از پهپاد برای بازرسی خطوط مترو و پیاده‌سازی سیستم ذخیره هوشمند اطلاعات، بهبود عملکرد مترو و بهره‌وری عملیاتی آن نیز مد نظر قرار گرفته است.

فاز نخست پروژه آزمایشی استفاده از فناوری نانو به منظور تمیزسازی ایستگاه‌های مترو که از سوی اداره راه‌آهن دبی (Rail Agency) به اجرا درآمده است، تنها ایستگاه بانک نور این شهر (Noor Bank Station) را هدف قرار داده و در صورت موفقیت، در سایر ایستگاه‌های مترو نیز به اجرا در می‌آید. این فناوری منحصربه‌فرد، هزینه تمیزسازی نمای بیرونی ایستگاه را 35 درصد کاهش داده و با توجه به افزایش فاصله زمانی دوره‌های نظافتی، هزینه‌های نگهداری ایستگاه را به شدت تقلیل می‌دهد. از طرف دیگر، استفاده از این فناوری در ایستگاه یاد شده، مقاومت کف در برابر خراش و چسبندگی را نیز تقویت نموده و با توجه به بهبود خاصیت عایق حرارتی، خنک‌سازی فضای درونی ایستگاه را نیز تسهیل می‌نماید.

گفتنی است که بکارگیری فناوری نانو توسط متولیان و مسئولان شهر دبی، کاملاً مسبوق به سابقه است. «DCD» که یکی از سازمان‌های متولی مدیریت فوریت‌های شهری است، پیش‌تر استفاده از این فناوری را در عملیات اطفای حریق خود پذیرفته و حتی به منظور تولید محصولات مرتبط با این فناوری، اقدام به تأسیس کارخانه‌ای در امارات نموده است. از سوی دیگر، شهرداری دبی نیز برای مطالعات مرتبط با استفاده از نانو فناوری در رنگ‌ها تحت شرایط متفاوت آب و هوایی و تأثیر آن‌ها در کاهش اثرات کربن، موفق به کسب جایزه «Climate Change Awards 2018» گردیده است. این جایزه، به‌عنوان نمادی از تعهد شهرداری دبی، به برنامه استراتژیک این نهاد برای حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی و همچنین اجرای سیستم‌های مدیریت پایدار محیط‌زیست شهری، اعطا شده است. تمامی این مثال‌ها، نقش کلیدی فناوری نانو در مدیریت شهری و کاربردهای وسیع آن را یادآور می‌سازد، چیزی که شهر دبی به شدت بر اجرای آن اصرار دارد.

 

مرجع: «Construction Week Online»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.