آخرین اخبار

نانو فناوری ابزاری کارآمد برای دسترسی به آب سالم و بهداشتی

نانو فناوری ابزاری کارآمد برای دسترسی به آب سالم و بهداشتی

نانو فناوری می‌تواند دسترسی جهانی به آب تمیز و ایمن را برای بخش عمده‌ای از مردم جهان تسهیل سازد. نوآوری‌های جدید نانویی، شامل نانو ذرات جاذب آلاینده‌ها، نانو فیلترهای کارآمد و سیستم تصفیه خورشیدی مبتنی بر فناوری نانو، از آخرین پیشرفت‌هایی هستند که می‌تواند آب سالم را با قیمتی ارزان به دست مردم برساند.

اگرچه در حال حاضر بسیاری از مردم جهان با چالش آب بهداشتی روبرو نیستند، اما بخش زیادی از مردم هم هستند که در ذهنشان حل این چالش بزرگ، به عنوان امری عجیب و خنده‌دار جلوه نموده است. بیش از 780 میلیون نفر از مردم جهان، به آب مناسب دسترسی ندارند و حتی به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها «CDC»، بالغ بر 88 درصد از تلفات ناشی از بیماری اسهال، به دلیل عدم دسترسی به آب بهداشتی و ایمن است. تمامی این موارد، موجب شده است تا تقاضا برای توسعه روش‌ها و فناوری‌های جدید استحصال آب و دستیابی به آب بهداشتی و قابل مصرف انسانی، به شدت افزایش یابد. این تقاضای فزاینده، حتی در کشورهای پیشرفته نیز به صورت قابل توجهی مشهود است؛ به‌طوری که بیش از 85 درصد آمریکایی‌ها از افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی برای بازسازی و توسعه زیرساخت‌های آبی این کشور حمایت می‌کنند. بدیهی است که چنین تقاضایی به منزله یک بازار بزرگ و فرصتی بی‌نظیر برای فناوری‌هایی همچون فناوری نانو محسوب می‌شود.

یکی از روش‌های مرسوم برای حذف آلاینده‌های موجود در آب، افزودن موادی نظیر سولفات آلومینیوم است که اگرچه با استفاده از این ماده آلاینده‌های بزرگ‌تر در کنار هم جمع شده و مشکل ناشی از آن‌ها حل می‌شود، اما آلودگی‌های کوچک‌تر باز هم در آب باقی می‌مانند. این روش سنتی مبتنی بر انعقاد، دانشمندان را به سمت تولید نانو ذراتی سوق داده است که آلاینده‌های بزرگ و کوچک را به خود جذب می‌کنند. این نانو ذرات، قادر به از بین بردن نیترات آب به‌عنوان عامل بیماری کشنده «سندرم کودک آبی» هستند.

راهکار دیگر، تصفیه آب با استفاده از انواع فیلترها است که می‌بایست سریع و حتی‌الامکان با کیفیت بالا انجام گیرد. محققین به تازگی موفق به ساخت نوعی فیلتر نانویی شده‌اند که آب را با کارایی صد برابری نسبت به روش‌های فعلی تصفیه می‌سازد. این فناوری منحصربه‌فرد، کاملاً مقیاس‌پذیر بوده و با توجه به قیمت مقرون‌به‌صرفه، پتانسیل بسیار بالایی برای تجاری‌سازی نهایی و عرضه محصول به بازار دارد.

یکی دیگر از نوآوری‌های بسیار جالب در زمینه تصفیه آب، توسعه یک سیستم تصفیه آب خورشیدی است که می‌تواند چالش دسترسی مداوم به انرژی برق را نیز رفع نماید. این فناوری، با استفاده از فناوری نانو و مبتنی بر اکسید گرافن و نانو سلولز کار می‌کند و با تشکیل یک فوم زیستی دو لایه، امکان جمع‌آوری آب تصفیه شده را فراهم می‌سازد. با توجه به عدم دسترسی به زیرساخت‌های الکتریکی در بسیاری از مناطق دورافتاده، می‌توان از فناوری فوق برای روستاهای دورافتاده و حتی مناطق شهری پس از وقوع بلایای طبیعی همچون طوفان‌های بزرگ، استفاده نمود.

 

مرجع: «Sociable»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.