آخرین اخبار

بهبود فرآیند بارورسازی ابرها از طریق فناوری نانو

بهبود فرآیند بارورسازی ابرها از طریق فناوری نانو

امارات در تلاش برای توسعه و بهبود روش‌های بارورسازی ابرها با استفاده از فناوری نانو است. مرکز ملی هواشناسی این کشور، یک کمپین جدید برای آزمایش نانومواد در عملیات بارورسازی ابرها را آغاز نموده که می‌تواند تأمین آب برای افراد در معرض خطر در سراسر جهان را بهبود دهد. نفر کلیدی این پروژه، پروفسور «Linda Zou» از اساتید دانشگاه «Khalifa» و یکی از سه برگزیده فاز نخست برنامه تحقیقاتی بارورسازی ابرها است که به‌طور خاص، بر روی مواد نانویی و اثربخشی آن‌ها در فرآیند بارورسازی ابرها فعالیت دارد.

در آزمایش جدید که با استفاده از یک هواپیمای تحقیقاتی مجهز به سنسورهای پیشرفته و پروب‌های اندازه‌گیری داده‌های ابری انجام خواهد شد، یک لایه نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم پوشش داده شده بر روی بلورهای نمکی به‌کار گرفته شده است. آنالیزهای آزمایشگاهی، حاکی از این است که مواد جدید، در مقایسه با بلورهای نمکی که هم‌اکنون برای بارورسازی ابرها در امارات استفاده می‌شوند، بهره‌وری بالاتری دارند. پروفسور «زو»، پیش از این در سال‌های 2017 و 2018 میلادی، اقدام به ثبت دو درخواست پتنت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا نموده که کاربردهای جدید بارورسازی ابرها از طریق فناوری نانو را تشریح می‌کنند. این فناوری آزمایشگاهی، هم‌اکنون وارد مرحله صنعتی شده و تلاش برای تجاری‌سازی آن ادامه دارد. گفتنی است، تولید نانو مواد با استفاده از فرآیند پوشش‌دهی ذرات خشک از سوی یک شرکت آمریکایی متخصص در این حوزه مورد آزمایش قرار گرفته و مقرون‌به‌صرفه بودن آن در مقیاس‌های تولید بالا اثبات گردیده است. همین عامل، امیدواری‌ها برای تجاری‌سازی موفق فناوری پروفسور «زو» را دوچندان نموده است.

گفتنی است، برنامه تحقیقاتی «Rain Enhancement Science»، یک ابتکار بلندپروازانه در مقیاس جهانی است که از سال 2015 شروع به کار نموده است. این برنامه، به منظور تحریک و تشویق پژوهش‌های جدید برای افزایش باران و تسریع امنیت آب از طریق همکاری‌های بین‌المللی تعریف شده و با توجه به مشارکت چشمگیر متخصصین برجسته بین‌المللی در این برنامه، امارات را به‌عنوان یک بازیگر پیشگام در این زمینه مطرح نموده است.    

 

مرجع: «Gulf News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.