آخرین اخبار

رشد قابل توجه فناوری نانو در بازار صنایع غذایی

رشد قابل توجه فناوری نانو در بازار صنایع غذایی

رشد جهانی جمعیت، یکی از فاکتورهای مهم در راستای الزام بهبود محصولات کشاورزی و فناوری‌های مرتبط با آن است. این آمار رو به رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، خود مشوقی برای ورود نانوفناوری به این حوزه شده که می‌تواند افزایش کمیت و کیفیت محصولات غذایی و کشاورزی را به دنبال داشته باشد. این مشوق‌های مالی و اجتماعی، باعث روند رو به رشد بازار نانوفناوری در صنایع غذایی شده، به نحوی که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده در این خصوص که پیش‌بینی این بازار در بازه زمانی 2019 تا 2023 را هدف قرار داده است، این بازار با رشدی 23.04 درصدی روبرو خواهد شد.

گزارش جدید که تحت عنوان «Food Nanotechnology Market» ارائه شده، به آنالیز و پیش‌بینی بازار تا سال 2023 پرداخته و با معرفی حوزه‌های مختلف مربوطه، شرکت‌های مطرح در این صنعت را نیز معرفی نموده است. در بخش اول این گزارش، با آنالیز کامل بازار، ساختار کلی این صنعت مورد بررسی قرار گرفته که شامل تاریخچه و دلایل لازم برای ورود نانوفناوری به حوزه مواد غذایی نیز می‌باشد. بر این اساس، افزایش شدید نرخ رشد جمعیت و در عین حال، تمایل مردم به استفاده از غذاهای پاک و سالم، نیاز به ورود فناوری‌های نو مانند نانوفناوری به صنایع غذایی را الزامی نموده که می‌تواند امکان افزایش کیفیت تولید و نگهداری مواد و محصولات غذایی را به دنبال داشته باشد. با این وجود، عدم وجود افراد نانویی متخصص در حوزه مواد غذایی، مانعی بر سر راه رشد و تولید محصولات مفید و با کیفیت قابل قبول بوده که چالشی در راستای توسعه نانوفناوری در این صنعت به شمار می‌رود.

گفتنی است که در بخشی از گزارش مذکور، در کنار تحلیل‌های سرنوشت بازار نانویی مواد غذایی، به معرفی بازیگران اصلی این صنعت پرداخته شده و این مسئله نیز مطرح گردیده که با توجه به تعداد کم بازیگران درگیر در این صنعت، استفاده از نانوفناوری در مواد غذایی بسیار متمرکز شده است. در این میان، می‌توان به شرکت‌های بزرگی نظیر «AQUANOVA»، «BASF»، «NanoPack»، «PEN» و «Valentis Nanotech» اشاره نمود که در این افزایش نرخ رشد بازار نانوفناوری در مواد و محصولات غذایی، نقش برجسته‌ای ایفا می‌نمایند. شایان ذکر است که گزارش مذکور با ارائه اطلاعاتی جذاب، روشنگر راه شرکت‌هایی است که خواهان فعالیت در این حوزه می‌باشند و می‌توانند از طریق آن، با فرصت‌های بالقوه موجود در این مسیر، آشنا شده و چشم‌انداز و استراتژی خود را بر آن اساس، تنظیم و طراحی نمایند.

لازم به ذکر است، نانوفناوری مزایای قابل توجهی را برای صنایع غذایی به ارمغان آورده است. بهره‌گیری از این فناوری‌ها، تنها به فرآوری مواد غذایی محدود نبوده و فرآیندهایی نظیر بسته‌بندی و حمل‌ونقل مواد غذایی نیز، از دیگر بخش‌های این صنعت هستند که نانوفناوری نقش برجسته‌ای در آن‌ها ایفا می‌نماید. از این رو، به نظر می‌رسد که استفاده از نانومواد در صنایع غذایی، به دلیل خصوصیات فوق‌العاده‌ آن‌ها، روندی رو به رشد داشته باشد. بنابراین، نگرانی‌هایی پیرامون تأثیر این مواد بر سلامتی افراد، باعث شده تا انجام آزمایشات و تحلیل‌های دقیق، بیش از پیش ضروری به نظر برسد. می‌توان گفت که استقبال عمومی جهت بهره‌گیری از این مواد در صنایع غذایی، به شدت به تأثیر آن‌ها بر سلامت جوامع بستگی دارد.

 

مرجع: «Denver News Press»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.