آخرین اخبار

بهره گرفتن از نانوذرات برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت قابل استفاده در خودرو

بهره گرفتن از نانوذرات برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت قابل استفاده در خودرو

گروهی از محققان مؤسسه تحقیقات بنیادین تاتا «Tata» در هند، اقدام به تولید نانوذرات جدیدی نموده‌اند که قابلیت تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت و همچنین خالص‌سازی آب دریا به منظور استفاده به عنوان آب شرب را دارا می‌باشد. نانوذرات طلای سیاه معرفی شده توسط این محققان، در راستای تأمین انرژی‌ و آب شرب مورد نیاز در مناطق مختلف، می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

در روش ارائه شده توسط محققین هندی، نانوذرات طلای تولیدی، با ایجاد تغییراتی در نانوذرات متداول طلا، ویژگی‌های منحصربه‌فردی ارائه نموده که می‌تواند دستاوردهایی قابل توجه در راستای جلوگیری از گرم‌شدن زمین، به همراه داشته باشد. این نانوذرات، با بهره گرفتن از انرژی خورشیدی، قابلیت تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت و همچنین خالص‌سازی آب شور را دارا می‌باشند.

مشابه درختان واقعی که از دی‌اکسیدکربن، نور خورشید و آب، به منظور تولید غذا استفاده می‌کنند، طلای سیاه تولیدشده نیز، می‌تواند مانند یک درخت مصنوعی عمل نموده که از دی‌اکسیدکربن، نور خورشید و آب، برای تولید سوختی قابل استفاده در خودروها، استفاده می‌نماید. همچنین نانوذرات طلای سیاه، پس از تولید گرمای ناشی از جذب نور خورشید، قابلیت تبدیل آب‌های شور، به آب شرب را قادر خواهند بود.

محققان دست‌اندرکار این تحقیق ارزشمند، بر این باورند که اگرچه در حال حاضر نرخ سوخت تولیدی به نسبت پایین است، اما با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر بر روی این ماده ارزشمند، می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی و دی‌اکسیدکربن موجود در هوا، امکان تولید به مقیاس سوخت پاک را فراهم نموده و آن را به صورت گسترده‌ای تجاری‌سازی نمود. دکتر «Vivek Polshettiwar»، به عنوان رهبر تیم تحقیقاتی مذکور، در خصوص اهمیت این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور، اظهار می‌دارد: «روزی فرا می‌رسد که شرکت‌ها به دلیل انتشار دی‌اکسیدکربن، با مالیات مواجه شده و به همین دلیل، بایستی روش‌هایی برای جذب و تبدیل دی‌اکسیدکربن کشف نمایند. اینجاست که ماده با ارزش تولید شده توسط ما، می‌تواند به یاری آن‌ها بشتابد.»

شایان ذکر است که گزارش‌های متعدد مبنی بر گرم‌تر شدن زمین، معنا و ارزش خاصی به کار محققان مؤسسه تاتا داده است. به عنوان مثال، اخیراً آزمایشگاه کروتز در سوئیس، هشدار داد که در سال‌های آتی، 77 درصد از شهرها در سرتاسر دنیا، با تغییرات اقلیمی مواجه شده و 22 درصد از این شهرها، با شرایط آب‌وهوایی جدیدی مواجه می‌شوند که تا امروز وجود نداشته است.

 

مرجع: «Interesting Engineering»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.