آخرین اخبار

نسل جدید منسوجات الکترونیکی هوشمند مقاوم در برابر آب

نسل جدید منسوجات الکترونیکی هوشمند مقاوم در برابر آب

در طی سال‌های اخیر، تحقیقات پویایی در خصوص منسوجات الکترونیکی انجام گرفته و بازار دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی، به یک تثبیت نسبی رسیده است. این منسوجات، در بر دارنده پارچه‌های انعطاف‌پذیری بوده که در عین حال که به راحتی در کل روز قابل پوشیدن می‌باشند، عملکردهایی مشابه با تجهیزات الکترونیکی نیز دارند. اخیراً یک تیم تحقیقاتی در مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی، موفق به ساخت نوعی ترانزیستور فیبری نانویی شده که دارای خصوصیات منسوجات معمول بوده و در عین حال، می‌تواند عملکردی مشابه با تجهیزات الکترونیکی را فراهم نماید. ویژگی قابل توجه محصول تولیدی، این است که علاوه بر سهولت در استفاده در لباس، سطح عملکرد قابل قبولی را حتی پس از شسته شدن حفظ می‌کند.

در حال حاضر، ترانزیستورهای نخی موجود در بازار، با قرار دادن یک ترانزیستور بر روی یک نخ رسانا ساخته می‌شوند. الکترودهایی که به این روش ساخته می‌شوند، برای فعال‌سازی نیازمند ولتاژ بالایی هستند. اما در اغلب اوقات، برق تولیدی  برای فعال‌سازی دستگاه‌های دارای صفحه نمایش، کافی نیست. در عین حال، ساخت اینگونه محصولات الکترونیکی، دشواری‌های خاص خود را داشته و به عنوان مثال، ایجاد یک لایه محافظ بر روی لباس برای محافظت از ترانزیستور در برابر آب، خود به تنهایی مسئله‌ای چالش‌برانگیز است. این در حالی است که ترانزیستور ساخته شده توسط گروه تحقیقاتی کره‌ای، با اتصال الکترودهای در هم پیچیده، این امکان را فراهم آورده تا بتوان طول نخ‌ها و ضخامت بخش نیمه‌رسانا را به گونه‌ای تنظیم نمود تا در ولتاژهای پایین نیز، امکان تولید برق بسیار بیشتر از حد معمول، میسر شود.

نتایج آزمایشات، نشان می‌دهد که این محصول، حتی در هنگام خمش و پیچ خوردن نیز، تا حدود 80 درصد از کارایی خود را حفظ نموده و همچنین عملکرد آن پس از شستشوی لباس نیز، دستخوش تغییر نمی‌شود. دکتر «جانگ-‌آه لیم»، رهبر این تیم تحقیقاتی، در خصوص فناوری توسعه داده شده بیان داشت: «هدف از این تحقیقات، ساخت فناوری جدیدی است که بتواند محدودیت‌های منسوجات الکترونیکی حاضر را برطرف نماید. امیدواریم که تحقیقات ما بتواند در توسعه و تولید نسل جدیدی از لباس‌های هوشمند، نقش به سزایی داشته باشد. این فناوری‌، افراد را قادر می‌سازد تا با استفاده از تجهیزات هوشمند بر روی لباس‌های خود، بتوانند بر وضعیت سلامتی و علائم حیاتی خود نیز، نظارت داشته باشند.»

گفتنی است، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود تا سال 2022 میلادی، بازار صنعت منسوجات الکترونیکی هوشمند، رشدی 132 درصدی داشته باشد. با توجه به بازار رو به گسترش این فناوری، در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و اپل نیز، به حوزه از فناوری ورود نموده‌اند.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.