آخرین اخبار

نانوکپسول‌هایی برای شناسایی، درمان و نظارت هم‌زمان بر درمان تومورهای سرطانی

نانوکپسول‌هایی برای شناسایی، درمان و نظارت هم‌زمان بر درمان تومورهای سرطانی

شیوع روزافزون انواع سرطان و اثرات جانبی روش‌های شیمی درمانی، باعث شده تا محققان به صورت جدی، به دنبال روش‌های درمانی مؤثرتر باشند. برای این منظور، اخیراً یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه فناوری مندی «Mandi» در هند، موفق به تولید نوعی نانوکپسول شده که می‌تواند برای درمان تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری، به درک و توسعه بهتر روش‌های درمانی ترانوستیک، کمک شایان ذکری می‌نماید.

در روش‌های ترانوستیک، شناسایی و درمان بیماری، به صورت توأمان صورت می‌پذیرد. به این معنا که شناسایی بیماری، داروسانی و ارزیابی فرآیند درمانی، تنها با استعمال یک دارو انجام می‌گیرد. لذا در این روش درمانی، کارایی داروها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. نانوکپسول هوشمندی که توسط این تیم تحقیقاتی تولید شده، می‌تواند همانند یک ترانوستیک مؤثر عمل نموده و ضمن داشتن خواص درمانی، به شناسایی بیماری پرداخته و بر فرآیند درمان نیز نظارت نماید. این محصول، محققان را قادر نموده تا با عکسبرداری‌های فلورسانس، بتوانند نه تنها قبل و بعد از استعمال دارو، بلکه در حین مصرف نیز، بر فرآیند درمان نظارت داشته باشند. به نظر می‌رسد که تولید این محصول، نقش نانوفناوری در زمینه درمان انواع سرطان‌ها را بیش از پیش برجسته نموده است.

«آمیت جایزوال»، رهبر این گروه تحقیقاتی و استادیار دانشگاه علوم پایه «IIT-Mandi»، در خصوص فناوری توسعه یافته بیان داشت: «نانومواد امکان بکارگیری روش‌های درمانی ترانوستیک را بیش از پیش امکان‌پذیر نموده است. این مواد به لطف مقیاس بسیار کوچک خود، می‌توانند در درمان تورمورها مؤثر واقع شوند».

اگرچه ایده ارائه شده و نانوکپسول‌های تولیدی، نقطه شروع بسیار مثبت و ارزشمندی برای درمان سرطان است، با این حال، برای کاربردی نمودن این ایده، چالش‌هایی نظیر سمیت احتمالی مواد نانویی نیز وجود دارد. از این رو، بررسی‌های بیشتر برای رفع چنین مشکلات احتمالی و دریافت تأییدیه‌های نهایی برای قابلیت استفاده از آن‌ها در بدن انسان، از موارد ضروری و حساس به شمار می‌روند.

گفتنی است که مؤسسه فناوری مندی، یکی از هشت مؤسسه فناوری جدیدی است که توسط وزارت توسعه منابع انسانی هندوستان تأسیس گردیده است. این مؤسسه طی یک رتبه‌بندی در سال 2015 میلادی، در زمره برترین دانشگاه‌های هندوستان قرار گرفت.

 

مرجع: «The States Man»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.