آخرین اخبار

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برنامه‌ای ویژه برای تجاری‌سازی دانش و کارآفرینی دانشگاهی در دستور کار خود قرار داده است. مدیر امور فناوری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اعلام خبر تدوین بسته پیشنهادی «حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم»، بر رویکرد جدید این دانشگاه برای ارزش افزایی از نتایج تحقیقات دانشگاهی تأکید نمود. تبیین جایگاه دانشگاه در اقتصاد دانش‌مدار، تشکیل واحد مالکیت فکری و نوآوری، راه‌اندازی پارک علم و فناوری، حمایت از فناوران و تجاری‌سازی فناوری، از رئوس این بسته پیشنهادی است.

دکتر «حمیدرضا مقیمی»، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: «بازتعریف دانشگاه به‌عنوان نهادی تعیین‌کننده در نظام ملی نوآوری، بازنگری رسالت دانشگاه با محوریت اقتصاد دانش‌مدار، بازنگری ساختار و ارتباطات دانشگاه و نقش اعضای هیئت‌علمی بر اساس رسالت کارآفرینی، نوآوری، تولید ثروت و ارزش‌افزوده اقتصادی از طریق فعالیت‌های دانشی، برخی از اولویت‌های اصلی این طرح است.»

وی با اشاره به رویکردهای جدید دانشگاه در گذار به دانشگاه نسل سوم، افزود: «اراده جدی مدیریت کلان دانشگاه در کارآفرینی، ایجاد فرهنگ کارآفرینی بین مدیران، کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، کنترل دارایی‌های فیزیکی و فکری دانشگاه، ظرفیت‌سازی برای انتقال فناوری و تجاری‌سازی دانش، برخی از مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین است که باید به سمت آن حرکت کنیم.»

گفتنی است، در دهه‌های اخیر، گرایش به تجاری‌سازی یافته‌ها و دستاوردهای علمی، رو به گسترش بوده است. بسیاری از دانشگاه‌ها در سرتاسر جهان، به سمت مفهومی نوین تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین»، حرکت نموده‌اند که در آن، علاوه‌ بر آموزش و پژوهش، مأموریتی ثانویه برای مشارکت و ایفای نقش در توسعه اقتصادی، بر دوش دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. همین عامل، موجب شده است تا در میان صاحب‌نظران و محققین، پیوسته از «دانشگاه نسل سوم» سخن به میان آید؛ دانشگاهی که علاوه بر وظایف ذاتی خود، یعنی آموزش و پژوهش (توسعه صرف دانش از طریق تحقیقات علمی)، وارد فعالیت‌های کارآفرینانه نیز می‌گردد. از دیدگاه پژوهشگران، در عصر حاضر، شناسایی، ایجاد و تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، به یک هدف عمده در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان بدل شده است. اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حرکت به سوی کارآفرینی و کسب ثروت، به تدوین بسته فوق محدود نشده و کسب مقام دوم فناوری در سطح کشور در سال‌های 96 و 97، حاکی از عزم جدی این دانشگاه و سیاست‌گذاران آن دارد.

 

مرجع: «Isna»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.