آخرین اخبار

بازار رو به افزایش نانو فناوری در تصفیه آب صنعتی

بازار رو به افزایش نانو فناوری در تصفیه آب صنعتی

آمارها حاکی از آن است که روند استفاده از نانو فناوری در کارآمدسازی فرآیند تصفیه آب، به‌ویژه در مقیاس‌های صنعتی، به شدت در حال افزایش است. تقاضای بالا برای آب‌های استحصال شده از طریق فناوری نانو، در طیفی وسیع از صنایع، مانند صنایع دارویی، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، صنایع شیمیایی و نفت و گاز وجود دارد و این امر، بازاری با چشم‌انداز جهانی و رو به رشد را نشان می‌دهد.

به جز غشاها که عمده کاربرد نانو فناوری در تصفیه آب را شکل می‌دهد، نانو ذرات نیز به تازگی مورد توجه محققین و شرکت‌های فناور قرار گرفته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های نانو ذرات که موجب تسهیل فرآیندهای تصفیه آب می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت تسهیل و تسریع واکنش‌های شیمیایی؛
  • دوام و پایداری بالا؛
  • توانایی تغییر خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی؛
  • حجم کم و سطح بسیار زیاد؛

نانو سیم‌ها، غشاها و نانو ذرات مغناطیسی، از دیگر مواد نانویی است که بنا به کاربردهای مختلف مورد نظر در صنایع، به منظور تصفیه آب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در صنایع دارویی از نانو مواد برای حذف آلاینده‌ها استفاده می‌شود.

استخراج نفت و گاز، از دیگر حوزه‌هایی است که آب‌های فراوری شده برای اهدافی مانند روانکاری، خنک‌کنندگی و ... مورد استفاده قرار گرفته و به این منظور، استفاده از مواد نانویی در این فرایندها، مدنظر شرکت‌های فناور قرار گرفته است. همچنین آب‌های تصفیه شده، قابلیت استفاده برای تولید انرژی را داشته که با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضای فزاینده برای تولید برق، بازار فناوری نانو در تصفیه آب را به شدت داغ نموده است.

لازم به ذکر است که استفاده از فناوری نانو برای تصفیه و خالص‌سازی آب در مقیاس صنعتی، در حال حاضر کمی گران‌قیمت بوده و این امر، به یک محدودیت در مسیر توسعه فناوری‌های مربوطه بدل شده است. با این حال، تقاضای رو به ازدیاد و سرمایه‌گذاری‌های وسیع شرکت‌های فناور، موجب خواهد شد که طی سال‌های آتی، هزینه‌های توسعه و پیاده‌سازی فناوری کاهش یافته و بر این چالش نیز غلبه شود. یکی از ایده‌های دانشمندان، تمرکز بر گرافن برای افزایش کیفیت فیلتراسیون نانویی است که باید به انتظار نشست و سرنوشت تجاری‌سازی فناوری را شاهد بود.

 

مرجع: «Water Tech Online»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.