آخرین اخبار

اینترنت افکار، کاربرد جدید نانو فناوری و هوش مصنوعی

اینترنت افکار، کاربرد جدید نانو فناوری و هوش مصنوعی

این روزها، اصطلاح اینترنت اشیاء «IoT» در اکثر خبرهای فناورانه دیده می‌شود، فناوری جدیدی که می‌تواند آینده بشر را با تغییر و تحولات اساسی روبرو نموده و روند زندگی را به شکل باورنکردنی با تغییر همراه سازد. حالا دانشمندان با تکیه بر این مفهوم و مشابه‌سازی آن برای مغز انسان، یک ایده بسیار عجیب و منحصربه‌فرد مطرح نموده‌اند. فناوری جدید که اینترنت افکار یا «Internet of Thoughts» نام دارد، نورون‌ها و سیناپس‌های مغز را به شبکه‌های رایانش ابری (محاسبات کامپیوتری مبتنی بر ابر داده‌ها) متصل می‌نماید. با این کار، دسترسی مستقیم و فوری به تقریباً تمامی جنبه‌های دانش انسانی موجود، امکان‌پذیر می‌گردد. نوآوری کلیدی این فناوری، اتصال در زمان واقعی است که با تلفیقی از فناوری نانو، نانو داروها، هوش مصنوعی و محاسبات کامپیوتری، فراهم شده است.

بنا بر پیش‌بینی تیم تحقیق که مجموعه‌ای بزرگ و بین‌المللی از جراحان مغز و اعصاب، رباتیک و متخصصین فناوری نانو را در بر می‌گیرد، این نوآوری جدیدی است که می‌تواند در قرن حاضر، به وقوع بپیوندد. دسترسی سریع به اطلاعات، بدون نیاز به اجزای خارجی نظیر کامپیوترها و کابل‌های اینترنت، از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری اینترنت افکار خواهد بود. جستجوی داده‌ها و بازیابی اطلاعات در این سیستم منحصربه‌فرد، تنها با الگوهای ذهنی آغاز شده و ادامه می‌یابد. تیم تحقیق، با ایجاد سه نوع ربات کوچک که می‌توانند به سیستم عروقی انسان تزریق شوند، آن‌ها را با عبور از موانع خونی، به مغز انسان می‌رسانند. این ربات‌ها، «Endineurobot»، «Gliabots» و «Synaptobots» نام داشته که به ترتیب، به آکسون نورون‌های عصبی، سلول‌های «Glial» و سیناپس‌ها متصل می‌شوند. این ربات‌ها، می‌توانند بالغ بر 1018 بیت اطلاعات مغز را با استفاده از فیبر نوری پردازش نموده و به منظور ارزیابی و استخراج داده‌ها در زمان واقعی، امکان انتقال سریع اطلاعات به یک سوپرکامپیوتر مبتنی بر ابر داده‌ها را فراهم نمایند.

گفتنی است، ایده استفاده از اینترنت به‌عنوان یک منبع بزرگ داده و تلفیق آن با مغز انسان، پیش از این هم از سوی محققین مطرح شده است. تیم تحقیق فعلی، به رهبری «نونو مارتینز» از آزمایشگاه ملی لارنس در برکلی آمریکا، از اصطلاح نانورباتیک عصبی «Neural Nano Robotics»، به منظور توصیف ترکیبی از فناوری‌های عصبی، نانو و رباتیک در اینترنت افکار، استفاده می‌نماید. مارتینز معتقد است که فناوری‌های پایه این ایده، به صورت کامل وجود داشته و حتی بسیاری از آن‌ها، به یک فناوری رایج و کاملاً تجاری‌سازی شده بدل شده‌اند. بر این اساس، پیشرفت‌های مورد نیاز برای ایجاد ارتباطات و توسعه فناوری اینترنت افکار را می‌توان یک نوآوری افزایشی (و نه انقلابی) دانست.  

 

مرجع: «Cosmos Magazine»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.