آخرین اخبار

اعطای جایزه ویژه بنیاد تاناکای ژاپن به یک طرح فناورانه مبتنی بر نانو کامپوزیت‌ها

اعطای جایزه ویژه بنیاد تاناکای ژاپن به یک طرح فناورانه مبتنی بر نانو کامپوزیت‌ها

یک محقق ژاپنی، به پاس تحقیقات ارزشمند خود در حوزه نانو فناوری، موفق به دریافت جایزه ویژه بنیاد پژوهشی تاناکا «TANAKA» در سال 2018 میلادی شده است. «شونسوکه فوکامی»، دانشیار دانشگاه توهوکو که جهت پردازش اطلاعات، مشابه با فرآیند مغز، بر روی نانو کامپوزیت‌های کبالت-پلاتین «CoPt» کار می‌کند، موفق به طراحی و توسعه نوعی دستگاه حافظه آنالوگ شده که وی را شایسته دریافت این جایزه نموده است.

فناوری ارائه شده توسط فوکامی، از ترکیب ویژگی‌های الکترونی فلزات گران‌بها، مانند قابلیت شارژ الکتریکی و همچنین خاصیت مغناطیسی آن‌ها، با علم و فناوری نانو استفاده نموده، تا بررسی پدیده‌های فیزیکی جدید را ممکن سازد. این فناوری، گستره کاربردی پهناوری داشته و می‌تواند در توسعه لوازم الکترونیک کم‌مصرف و کارآ، پردازش اطلاعات و همچنین کاربردهای ارتباطی، بکار گرفته شود.

لازم به ذکر است که امسال، دو جایزه طلای بنیاد تاناکا که هر یک ارزشی معادل 2 میلیون ین ژاپن دارند، به «تاسورا گودا»، استادیار دانشگاه پزشکی توکیو و همچنین فوکامی، اعطا گردیده است. جایزه اعطایی به تاسورا گودا نیز، مرتبط با تولید نوعی میکرو الکترودهای اکسید ایریدیوم بوده که با اندازه‌گیری «PH» در بدن، انواع مختلف ضایعات غیر قابل تشخیص توسط چشم غیرمسلح را، شناسایی می‌نماید. انتظار می‌رود که این پیشرفت بزرگ، گامی برای درمان انواع بیماری‌های عفونی و سرطان باشد.

گفتنی است که بنیاد تاناکا، یک برنامه پشتیبانی از توسعه کاربردهای فلزات گران‌بها در حوزه‌های مختلف فناوری است که از سال 1999 میلادی، با هدف درگیر شدن جهان با فلزات گران‌بها و کاربردهای آن‌ها، محققین و یافته‌های ارزشمند آن‌ها را معرفی می‌نماید. در مجموع، در 20 سال فعالیت این بنیاد، 188 برنامه کاربردی در طیف وسیعی از فلزات گران‌بها که به نحوی در تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید دخیل هستند، دریافت شده‌ است که پس از بررسی‌های فراوان، 24 پروژه، مشمول جوایز این برنامه، مجموعاً به ارزش 16.2 میلیون ین، شده‌اند. گفتنی است، علاوه بر دو جایزه طلای یاد شده، پنج جایزه نقره، سه جایزه محقق جوان و چهارده تشویق‌نامه نیز به دیگر محققین اعطا گردیده است.

 

مرجع: «Asia One»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.