آخرین اخبار

استفاده گسترده از چسب و اندود ضدحریق نانویی تولید داخل در صنعت ساختمان

استفاده گسترده از چسب و اندود ضدحریق نانویی تولید داخل در صنعت ساختمان

یکی از شرکت‌های فناور ایرانی، موفق به تولید نانو چسبی شده است که علاوه بر کاهش وزن سازه و بی‌نیازی آن‌ها به پیچ و رول‌پلاک در نمای ساختمان، قابل اجرا بر روی هر زیرساختی، از قبیل فریم فلزی، بتن و پلاستر ماسه و سیمان است. این محصول نانویی شرکت رنگ و رزین الوان که با نام تجاری مگااستون به بازار عرضه شده است، نوعی چسب مخصوص اتصال سنگ به بتن و فلز محسوب می‌شود. مگااستون، در سازه‌های بزرگی نظیر مرقد مطهر امام خمینی، بیمارستان محب کوثر، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، مسجد جمکران، مصلی تهران و پروژه ستاره آرمان توس مشهد، مورد استفاده قرار گرفته است. این چسب نانویی، مورد تأیید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده و استاندارد «ASTM C881» را نیز کسب نموده است.

یکی از کارشناسان بخش تحقیقات شرکت الوان، با تأکید بر خواص منحصربه‌فرد این چسب، اظهار داشت: «سرعت چسبیدن این چسب، نسبت به دیگر نمونه‌های رایج در صنعت ساختمان، سه برابر بیشتر بوده و میزان مصرف آن نیز کمتر است. همین عامل، موجب شده است تا محصول، جذابیت زیادی برای صنعت ساختمان داشته باشد. همچنین، ضریب ایمنی این چسب نسبت به ملات ماسه و سیمان نیز بیشتر است. از ویژگی‌های مثبت این چسب نانویی برای استفاده در نمای ساختمان، این است که نیاز به پیچ و رول‌پلاک در نمای ساختمان را مرتفع می‌نماید. در مجموع، استفاده از این چسب می‌تواند به سبک‌سازی و مقاوم‌تر شدن سازه‌ها کمک شایانی کند.»

گفتنی است، اندود ضد حریق سیمانی، محصول نانویی دیگر شرکت رنگ و رزین الوان است که اخیراً موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده است. کاربرد اصلی این محصول، افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر حریق است. قطعات فولادی مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی، در دمای تقریبی 530 درجه سانتی‌گراد، به نقطه نرمی رسیده و تغییر شکل می‌دهند. از سوی دیگر، بتن استاندارد، در دماهای بالای 500 درجه سانتی‌گراد، دچار گسیختگی و افت شدید خواص مکانیکی و حتی ترکیدگی و فروپاشی می‌شود. عملکرد اصلی پوشش‌های ضدحریق، ایجاد تأخیر در رسیدن دمای سازه به دمای بحرانی است؛ به نحوی که بتوان قبل از فروپاشی ساختمان، عملیات اطفاء را به پایان رسانده و نفرات محبوس را از درون سازه نجات داد. مقاومت حرارتی بالا، وزن مخصوص پایین، چسبندگی مناسب، ممانعت از گسترش آتش، مقاومت در برابر شوک حرارتی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، قابلیت اجرا در سازه‌های فلزی و بتنی و فقدان ایجاد دود و گازهای سمی، از مهم‌ترین مزایای اندود ضدحریق نانویی است. این محصول نیز، در انتظار دریافت تأییدیه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی است و نمونه تست‌های انجام گرفته در داخل کشور و ترکیه، به این سازمان‌ها ارسال شده است. لازم به ذکر است که این محصول، به صورت پایلوت در چند فروشگاه در مشهد مورد استفاده قرار گرفته است، اما تولید و عرضه انبوه آن به صنعت ساختمان، در گرو اخذ تأییدیه‌های مذکور است.

شرکت رنگ و رزین الوان، بیش از 35 سال است که در عرصه تولید رنگ‌های صنعتی و ساختمانی مشغول به فعالیت است. فعالیت الوان در سه بخش اصلی، تولید رنگ‌های حفاظتی، تولید محصولات مهندسی و تولید رنگ‌های ساختمانی، انجام می‌شود. این شرکت، از سال 1384 با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فعالیت خود را در راستای توسعه و به‌کارگیری فناوری نانو آغاز نمود و تاکنون سه محصول رزینی نانویی را بانام‌های تجاری نانواکریلیک، مگااستون و نانوسیل، تولید و روانه بازار نموده است.

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.