بررسی چالشهای سرمایهگذاری در استارتآپهای ایرانی در حاشیه یلدای کارآفرینی ۹۷
سومین رویداد یلدای کارآفرینان استارتآپی، در تاریخ ۲۸ آذر ماه سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارآفرینان و بنیانگذاران استارتآپی کشور، برگزار گردید. یلدای کارآفرینی، رویدادی است که هر ساله به مناسبت شب یلدا و با حضور جمعی از مدیران و فعالان استارتآپها، صندوقهای مخاطرهپذیر، شتابدهندهها، مدیران دولتی و ...، با هدف توسعه اکوسیستم استارتآپی و نیز آشنایی و شبکهسازی اعضای این اکوسیستم، برگزار میشود.
رویداد امسال، در سالن همایشهای برج میلاد و با مشارکت و سخنرانی برخی از مدیران و مؤسسان استارتآپهای مشهور، مانند تپسی، الوپیک، اسنپ، دیجیکالا، شیپور، نتبرگ، تخفیفان، علیبابا و ... برگزار شد. دو سخنران ویژه دولتی نیز در این رویداد حضور داشتند؛ دکتر «سورنا ستاری»، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توصیههایی برای ارتباط بهتر اکوسیستم با دولت داشت. همچنین، «آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر تعهد دولت برای رفع موانع پیش روی استارتآپها تأکید نمود.
در همایش مذکور، پنلی تحت عنوان تأمین منابع مالی استارتآپها در سال آینده به اجرا درآمد که به بررسی چالشهای اکوسیستم کسبوکارهای نوپا، برای تأمین سرمایه میپرداخت. در این پنل که جمعی از مدیران شرکتهای سرمایهگذاری و صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر حضور داشتند، یکی از چالشهای مهم پیش روی استارتآپها، عدم تمایل آنها به رشد و توسعه عنوان شد. به عبارت بهتر، استارتآپهای ایرانی، دوست دارند تا در حد و اندازه یک کسبوکار نوپا باقی بمانند و تفکر تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و ورود به بورس، کمتر در آنها دیده میشود. چالشهای ارزی، از دیگر مواردی بود که در این پنل مورد توجه قرار گرفت. به اعتقاد مدیران شرکتهای سرمایهگذاری، افزایش نرخ ارز، میتواند به یک فرصت برای کسب درآمد ارزی از سوی استارتآپها بدل شود.
گفتنی است، بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته توسط «دنیای اقتصاد»، کمینه و بیشینه حجم سرمایهگذاری مخاطرهپذیر در سال ۱۳۹۸، به ترتیب برابر با ۱۹۵ میلیارد تومان و ۴۵۰ میلیارد تومان است.
مرجع: «Sarpoosh»
هنوز نظری وارد نشده است!
نظر خود را ارسال نمایید
پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.