آخرین اخبار

ساخت یک اسپری ژل برای جلوگیری از پیشروی سرطان بعد از جراحی

ساخت یک اسپری ژل برای جلوگیری از پیشروی سرطان بعد از جراحی

بسیاری از انواع سرطان، برای درمان به عمل جراحی نیاز دارند. به عنوان مثال، تقریباً 95 درصد از افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند، نیاز به جراحی دارند. همچنین، جراحی اغلب اولین گام درمانی برای افراد مبتلا به تومور مغزی است. اما با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده در تکنیک‌های جراحی، اغلب بعد از جراحی، سرطان دوباره ظاهر می‌شود و حدود 90 درصد از افراد مبتلا به تومورهای سرطانی، به علت عود مجدد تومور یا «متاستاز»، دچار مرگ می‌شوند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «UCLA»، نوعی اسپری ژل ساخته‌اند که محتوی داروهای تقویت ایمنی بدن است و می‌تواند به جلوگیری از پیشروی سرطان بعد از جراحی، کمک نماید. ماده معرفی شده، در بیداری سیستم ایمنی بدن نیمی از حیوانات آزمایشگاهی، برای مبارزه با سرطان موفق بوده و مانع از گسترش آن به قسمت‌های دیگر بدن نیز شده است.

این اسپری زیست تخریب‌پذیر، روی موش‌هایی که تحت جراحی تومورهای پیشرفته ملانوما قرار گرفته بودند، مورد آزمایش قرار گرفته و 50 درصد موش‌ها، بدون رشد مجدد تومورها، حداقل 60 روز زنده ماندند. البته این ماده، قبل از اینکه بتواند برای انسان‌ها استفاده شود، باید تحت آزمایشات بیشتری قرار گیرد، اما بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با توجه به عملکرد قابل قبول این ژل، احتمالاً این زمان، خیلی به طول نخواهد انجامید.

در این روش، نانوذرات را با یک آنتی بادی وارد بدن نموده که با از بین بردن سیگنال‌های گمراه‌کننده سلول‌های سرطانی، سیستم ایمنی را قادر می‌سازد تا سلول‌های سرطانی را پیدا نموده و نهایتاً نابود کنند. نانوذرات مورد استفاده، از کربنات کلسیم ساخته شده‌اند که در محل زخم جراحی که کمی اسیدی است، حل شده و فعالیت نوعی ماکروفاژ، که سلول‌هایی با قدرت بیگانه‌خواری هستند را افزایش می‌دهد.

گفتنی است، قبل از آزمایش این اسپری ژل بر روی انسان، نیاز به ادامه تحقیقات بر روی حیوانات بوده، تا مقدار بهینه، بهترین ترکیب نانوذرات و تعداد دوره‌های درمانی مورد نیاز برای آن، مشخص گردد.

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.