آخرین اخبار

استفاده از الکترواسپینینگ برای ساده‌سازی بکارگیری نانوذرات

استفاده از الکترواسپینینگ برای ساده‌سازی بکارگیری نانوذرات

نانوتکنولوژی، مژده تولید مواد با سطح فناوری بالا را برای کاربرد در صنایع مختلف، ارائه نموده است. اینکه کاهش اندازه ذرات، منجر به ایجاد رفتار متفاوت آن‌ها نسبت به مواد اولیه شده، الهام‌بخشی برای محققین، جهت کاربردهای جدید آن‌ها است. در واقع، قابلیت کاربرد این مواد در صنایع مختلف، به اثبات رسیده و به عنوان اصلی بدیهی به نظر می‌رسد؛ با این وجود، آنچه که در بسیاری از موارد، ممانعت ایجاد می‌نماید، دسترسی به روشی ساده و صنعتی، برای تولید این مواد است. در همین راستا، محققین دانشگاه «Edinburgh» و «California Institute of Technology»، تکنیکی بسیار کم‌هزینه، جهت بکارگیری نانوذرات در ساخت وسایل و تجهیزات، ارائه نموده‌اند که می‌تواند جهت تولید دستگاه‌های پیشرفته مبدل انرژی و همچنین دستگاه‌های آزمایشگاهی، استفاده شده و تجاری‌سازی دستگاه‌ها، مواد و فناوری‌هایی را که از خواص فیزیکی نانوذرات  بهره می‌گیرند را تسریع نماید.

در نتیجه استفاده از روش الکترواسپینینگ که در این فرایند تولیدی بکار گرفته شده است، نانوذرات به صورت مشهودی بر روی سطوح مورد نظر در پیل‌های سوختی خودنمایی می‌نمایند. به کمک فرایند مورد استفاده، فیبرهای نانویی به همراه نانوذرات، به منظور ایجاد بیشترین سطح مشترک با اکسیژن هوا، در اجزای پیل سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرند که این کار، به کمک چرخش یک درام در حمام مذاب، در دما و ولتاژ بالا انجام گرفته است.

آزمایشات انجام شده، نشان می‌دهد که پیل‌های سوختی ساخته شده از نانو فیبرها، عملکرد بسیار خوبی نسبت به موارد رایج دارند و در عین حال، ساخت این سلول‌ها با تکنیک‌های دیگر، بسیار مشکل است. دکتر «نوربرت راداسی»، سرپرست تیم ارائه‌کننده این فناوری جدید، در خصوص تحول صورت گرفته اظهار داشت: «روش الکترواسپینیگ، یک روش کم‌هزینه و سریع، برای تولید نانو مواد با نسبت سطح به حجم بالا است. این روش، منجر به تولید محصولات با عملکرد بالا می‌شود که تولید سلول‌های سوختی در مقیاس صنعتی، می‌تواند نمونه‌ای از آن باشد.»

 

مرجع: «nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.