آخرین اخبار

دسترسی به سطوحی با قابلیت دفع هوشمند همه چیز

دسترسی به سطوحی با قابلیت دفع هوشمند همه چیز

محققان دانشگاه «McMaster»، به کشف بزرگی در رابطه با پوشش‌دهی سطوح دست یافته‌اند که قادر به دفع همه چیز، از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، سلول‌های زنده و ... بوده و در عین حال، قادر است طوری اصلاح شود که برخی اجزای مفید را در خود نگه دارد. از جمله کاربردهای متصور برای سطوح فوق، می‌توان به پیوند عروق، جایگزینی دریچه‌های قلبی و جایگزین نمودن مفاصل و استخوان‌های مصنوعی در بدن، بدون خطر عفونت و لخته‌شدن خون و دیگر زمینه‌های غیرپزشکی اشاره نمود. همچنین با استفاده از این سطوح، در آزمایشگاه‌های پزشکی می‌توان با حذف دخالت عوامل ناخواسته موجود در نمونه، خطا در آزمایش‌ها را کاهش داد.

 این سطوح، نسبت به سطوح دفع‌کننده‌ای که تا به حال ساخته شده است، مزیت بزرگی داشته و آن دفع انتخابی است. این در حالی است که سطوحی که در گذشته ساخته شده بود، تماماً اجزا را دفع می‌کردند و کاربردهای محدودی، از جمله در ضد آب کردن گوشی‌ها و شیشه‌های خودروها و ضدباکتری نمودن اماکن خاص داشتند.

دکتر «توحید دیدار»، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه «McMaster»، در خصوص این دستاورد بیان داشت که: «این‌که سطحی داشته باشیم که همه چیز را دفع کند، خود دستاورد بزرگی بود؛ ولی ما نیاز داشتیم که این دفع کردن، حالت انتخابی داشته و اجزای مفید روی سطح باقی بمانند.»

«سارا ایمانی»، دانشجوی دکترای این دانشگاه و از دست‌اندکاران این پژوهش، افزود که: «استفاده از سطحی که سلول‌های خون را دفع می‌نماید، این امکان را می‌دهد که دیگر نیازی به استفاده از داروهایی مثل warfarin برای از بینبردن ریسک لختهشدن خون  بعد از عمل پیوند یا کاشت، نباشد.»

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.