آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری برای ساخت نانو ژل‌های ضدویروسی ارزان و مؤثر

استفاده از نانوفناوری برای ساخت نانو ژل‌های ضدویروسی ارزان و مؤثر

یک تیم بین‌المللی، متشکل از ویروس‌شناسان و متخصصین بیوشیمی، به دنبال توسعه نانو ژل‌های ارزان‌قیمت و سازگار از نظر زیستی هستند که می‌توانند از گسترش عفونت‌های ویروسی جلوگیری نموده و آن‌ها را از بین ببرند. دیواره انعطاف‌پذیر این نانو ژل‌ها، می‌تواند پذیرای انواع مختلف ویروس باشد که با پیوستن پاتوژن‌ها به مولکول‌های نانو ژل، احتمال عفونی شدن سلول‌ها به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. نتایج حاصل از این تحقیق که با همکاری تیمی از پژوهشگران دانشگاه «Freie»، بنیاد پژوهشی «DFG» آلمان و نیز انجمن بیماری‌های عفونی هند انجام گرفته، در مجله «ACS Nano» انتشار یافته است.

بنا بر گزارش «phys»، تحقیقات پزشکی در حوزه بیماری‌های عفونی، به دلیل تنوع بسیار زیاد ویروس‌ها، با چالش‌های متعددی همراه است. اغلب داروهای توسعه‌یافته، تنها در برابر یک یا چند ویروس اثرگذار بوده و علاوه بر آن، عوارض جانبی احتمالی همواره به‌عنوان مانعی بزرگ، پیش روی محققین، دانشمندان و شرکت‌های توسعه‌دهنده محصولات دارویی قرار دارد. نکته کلیدی این است که با وجود تنوع زیاد، بسیاری از این ویروس‌ها دارای شباهت‌های فراوان بوده و تجزیه‌وتحلیل مکانیسم پیچیده تعامل سلول و ویروس، می‌تواند ابزاری کارا، برای توسعه درمان‌های دارویی جدید باشد. در فناوری جدید، از این ابزار به همراه نانو ذرات، برای توسعه روشی جدید و مؤثر استفاده شده است.

مولکول‌های هپاران سولفات، یک راه ورود ویروس به غشای سلولی هستند که معمولاً از نانو ذراتی همچون طلا و نقره، برای جلوگیری از ورود ویروس از طریق مولکول‌های یادشده استفاده می‌شود. در روش جدید، به تقلید از پروتئین‌های سلولی «HS»،  برای جایگزینی مواد منعطف‌تر تلاش شده که با نتایج موفقیت‌آمیزی در توسعه نانو ژل‌ها با درجات مختلف انعطاف‌پذیری، همراه بوده است. مزیت اصلی این نانو ژل‌ها، تطبیق قابل‌توجه با ویروس است. همچنین، احتمال جدا شدن دوباره پاتوژن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که قدرت مهار ویروس‌های عفونی در این نانو ژل‌ها، به بالای 90 درصد می‌رسد که مدت‌زمان فعال بودن آن در بدن نیز به نسبت بالا است. علاوه بر افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها، نانو ژل‌های تولیدی، نسبت به قرص‌های متداول ارزان‌تر بوده و مصرف آن‌ها، عوارض جانبی کمتری برای کلیه‌ها به همراه دارد.

 

مرجع: «phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.