آخرین اخبار

انتشار دستورالعمل جدید ارزیابی ریسک و ایمنی نانو فناوری در صنایع غذایی

انتشار دستورالعمل جدید ارزیابی ریسک و ایمنی نانو فناوری در صنایع غذایی

دفتر ایمنی مواد غذایی اروپا «EFSA»، اقدام به انتشار راهنمای جدیدی در مورد چگونگی ارزیابی ایمنی کاربردهای علوم و فناوری‌های نانو نموده است. این دستورالعمل که تحت عنوان «راهنمای ارزیابی ریسک استفاده از علوم و فناوری‌های نانو در زنجیره غذایی؛ بخش اول: سلامت انسان و حیوانات» انتشار یافته است، پیشنهاداتی عملی پیرامون انواع آزمون‌های مورد نیاز و روش‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، ارائه می‌دهد. راهنمای مذکور، شامل غذاهای جدید، تماس مواد غذایی با مواد مختلف، مواد افزودنی خوراکی و آفت‌کش‌ها است و پیشرفت‌های علم و فناوری طی سال‌های پس از انتشار نسخه قبلی در سال 2011 میلادی را پوشش می‌دهد.

«رینهیلد اسکونجانس» از متخصصین ارزیابی ریسک در «EFSA»، در رابطه با راهنمای جدید ارائه شده اظهار داشت: «انتشار این راهنما، اقدامی بسیار به موقع بوده که ابزارهای لازم برای آماده‌سازی کامل برنامه‌های کاربردی نانو فناوری و ارزیابی ریسک آن‌ها را در اختیار مخاطبین قرار خواهد داد.»

گفتنی است، نظرات مخاطبین در خصوص سند انتشار یافته که بر ارزیابی ایمنی، بهداشت و سلامت انسان و حیوانات تمرکز دارد، در یک بازه سه‌ماهه اخذ شده و اصلاحات لازم بر مبنای پیشنهادات دریافتی اعمال می‌گردد. با توجه به آغاز فاز پایلوت، انتشار می‌رود تا پایان سال 2019 میلادی، نسخه نهایی اجرایی گردد. همچنین بخش دوم از این راهنما، در سال 2019 میلادی با تمرکز بر ارزیابی ریسک محیطی کاربردهای نانو فناوری در زنجیره غذایی تدوین و انتشار خواهد یافت.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.