آخرین اخبار

استفاده از نانو کریستال‌های سلولزی برای بسته‌بندی‌های مواد غذایی

استفاده از نانو کریستال‌های سلولزی برای بسته‌بندی‌های مواد غذایی

محققین دانشگاه پوردو، موفق به توسعه نوعی فرآیند ساخت جدید شده‌اند که ممکن است روش بسته‌بندی مواد غذایی در فروشگاه‌ها را تغییر دهد. در این روش که در مقیاس‌های صنعتی نیز قابل انجام است، از نانو کریستال‌های سلولزی «CNCs» برای پوشش بسته‌بندی‌های غذایی استفاده می‌شود و می‌تواند گزینه‌ای ارزان، پایدار و قابل بازیافت برای بسته‌بندی مواد غذایی فراهم سازد. گفتنی است، صنعت بسته‌بندی مواد غذایی با یک بازار رو به رشد چندین میلیاردی مواجه بوده و پیش‌بینی می‌شود که رشد بازار تا سال 2024 میلادی، به بیش از 6 درصد برسد. در این میان، روند به‌کارگیری موانع پوششی پیشرفته که باهدف محافظت از مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌طور میانگین سالانه 45 درصد افزایش داشته است.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، نانو کریستال‌های سلولزی نوعی جایگزین تجدیدپذیر برای مواد خام مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی بوده که از گیاهان و چوب مشتق می‌شود. این مواد، غیر سمی بوده و با توجه به ویژگی‌هایی نظیر تجزیه‌پذیری بیولوژیکی، هدایت گرمایی بالا و شفافیت نوری قابل‌ملاحظه، می‌تواند یک ماده بسیار مطلوب برای بسته‌بندی پیشرفته مواد غذایی محسوب شود. «جفری یانگ بلود»، استاد دانشکده مهندسی مواد پوردو که رهبری این تحقیق را بر عهده دارد، با تأکید بر کم‌هزینه بودن روش جدید افزود: «چالش اصلی پیش روی صنعت مواد غذایی، تولید یک ماده قابل بازیافت و مقرون به‌صرفه است که فرآیند منحصربه‌فرد ما با به‌کارگیری فناوری نانو توانسته است به این مهم دست یابد. نوآوری اصلی ما استفاده از پوشش‌های نانو کریستال‌های سلولزی شفاف، غیرسمی و پایدار است. در واقع، خواص نانو پوشش‌های ابداعی، مشابه با بسته‌بندی‌های معمول مانند پلیمرهای اتیلن الکل ولی با نتایج بسیار پایدارتر است.»

فرآیند تولید توسعه‌یافته در پوردو، مقیاس‌پذیر بوده و مبنای آن بر استفاده از سیستم‌های پلیمری آبی است. «CNC»ها، بلورین بوده و به راحتی در آب پراکنده می‌شوند. بنابراین تولیدکنندگان و سازندگان بسته‌بندی‌های مواد غذایی، می‌توانند از خواص عالی نوری، حرارتی و مکانیکی نانو پوشش‌های جدید، برای اطمینان از تازگی مواد غذایی استفاده نمایند.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.