آخرین اخبار

طراحی و ساخت یک نانو زحل مولکولی

طراحی و ساخت یک نانو زحل مولکولی

محققین ژاپنی با الهام گرفتن از زحل به‌عنوان دومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی، اقدام به ساخت یک نانو زحل نموده‌اند. در این ساختار، از یک فلورن کروی که نوع خاصی از کربن است، به‌عنوان سیاره مرکزی استفاده شده و یک حلقه مسطح متشکل از شش آنتراسن که نوعی هیدروکربن آروماتیک است، به‌عنوان اقمار اطراف آن بکار گرفته شده است. ساختار مذکور توسط آنالیزهای اسپکتروسکوپی و اشعه ایکس تأیید شده است.

بنا بر گزارش «eurekalert»، سیستم‌های نانو ذرات شامل یک مولکول کروی مرکزی و یک حلقه ماکرو به دور آن، همواره برای محققین جذاب بوده است. در این ساختارها، حلقه دایره‌ای شکل باید سفت و محکم بوده و مولکول کروی را در مرکز خود نگه دارد. از همین رو، فلورن با ساختار کروی و توخالی خود، گزینه‌ای ایده‌آل برای هسته مرکزی ساختار به شمار می‌رود. معروف‌ترین فلورن، «C60» متشکل از 60 اتم کربن است که در حلقه‌های 5 یا 6 عضوی، همانند اجزای یک توپ فوتبال کلاسیک در کنار هم قرار گرفته‌اند. با توجه به پیوندهای دوگانه موجود در «C60»، الکترون‌ها به‌عنوان یک نوع از ابر الکترونی، قادر به حرکت آزادانه در اطراف و تعامل با مولکول‌های مجاور خواهند بود. این الکترون‌ها را اصطلاحاً پی الکترون می‌نامند.

گفتنی است، پیش از این نیز مجموعه‌ای از ساختارهای این‌چنینی ساخته شده است و نوآوری اصلی تیم تحقیق، استفاده از نوع متفاوتی از پیوند، بین نانو سیاره و نانو حلقه اطراف آن است. در واقع، آن‌ها به جای استفاده از جاذبه میان ابرهای الکترونی فلورن و ماکروسایکل، از تعاملات ضعیف بین ابر الکترونی فلورن (پی الکترون) و گروه‌های کربن هیدروژنی در ماکروسایکل (غیر پی الکترون) استفاده نموده‌اند.

 

مرجع: «eurekalert»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.