آخرین اخبار

استفاده از هوش مصنوعی؛ گامی بزرگ به‌سوی تولید در مقیاس اتمی

استفاده از هوش مصنوعی؛ گامی بزرگ به‌سوی تولید در مقیاس اتمی

محققین دانشگاه آلبرتا، اقدام به استفاده از روش یادگیری ماشین برای تکمیل و خودکارسازی ساخت و تولید در مقیاس اتمی نموده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه که برای نخستین بار انجام می‌گیرد، یک فناوری جدید در اختیار محققین خواهد گذاشت که انقلابی در این حوزه محسوب می‌شود. این فناوری که به مراتب سبزتر، سریع‌تر و در مقیاس کوچک‌تری است، به شدت منجر به کاهش اثرات بر شرایط آب‌وهوایی شده در حالی‌که همچنان قابلیت تأمین نیازهای عصر اطلاعات را دارا است.

«رابرت ولکو» از اساتید فیزیک دانشگاه آلبرتا، با مقایسه این ابتکار جدید با توسعه فناوری چاپ، اظهار داشت: «کاری که ما تاکنون انجام می‌دادیم، مشابه با استفاده از قلم برای نوشتن دستی است. ما نمی‌توانستیم مجموعه‌ای از دستگاه‌ها در مقیاس اتمی را تولید کنیم و عملاً تجاری‌سازی نیز امکان‌پذیر نبود. یادگیری ماشین، نوعی اتوماسیون فرآیند ساخت اتمی را ممکن می‌سازد که انقلابی در تولید مقیاس اتمی را موجب می‌شود، همان‌گونه که ورود دستگاه چاپ موجب تغییر و تحول فراوان در صنعت چاپ شد.»

بنا بر گزارش «phys»، کشف جدید بر اساس تحقیقات وسیع «ولکو» در یافتن راه‌حلی خلاقانه برای توسعه الکترونیک کم قدرت در مقیاس اتمی، انجام گرفته است. این فناوری علاوه بر تأمین نیازهای روزافزون موجود در عصر اطلاعات، می‌تواند تأثیرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز تا حدی رفع نماید. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در صورت عدم‌تغییر در مصارف فعلی انرژی در جهان تا سال 2025 میلادی، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر سهم 20 درصدی در مصرف انرژی، بیش از 5 درصد از تولید جهانی کربن را نیز به خود اختصاص خواهد داد. ولکو معتقد است، تغییر در حوزه الکترونیک، یک نیاز فوری برای جامعه بشری است و تولید انبوه در مقیاس اتمی، چیزی است که می‌تواند این نیاز را مرتفع سازد. وی اظهار می‌دارد: «تولید در مقیاس‌های بسیار کوچک، نه‌تنها به ما اجازه می‌دهد که کارها را بهتر انجام دهیم، بلکه می‌توانیم توابع کاملاً جدیدی ایجاد کنیم که فناوری‌های متعارف به‌سادگی نمی‌توانند انجام دهند. »

 

مرجع: «phys»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.