آخرین اخبار

استفاده از موی انسان برای تولید نانو ذرات بیولوژیکی سازگار با بدن

استفاده از موی انسان برای تولید نانو ذرات بیولوژیکی سازگار با بدن

یک چالش کلیدی در توسعه مواد برای مهندسی پزشکی، سازگاری زیستی آن‌ها است. ایده‌آل‌ترین حالت این است که مواد زیستی با کارکرد بالا را بتوان به‌طور مستقیم از خود بیماران به دست آورد. این دقیقاً همان چیزی است که گروهی از محققین چینی توانسته‌اند به آن دست یابند. آن‌ها کشف کرده‌اند که میکرو و نانو ساختارهای حاصل از موی انسان را می‌توان با استفاده از یک فرآیند بالا به پایین، به میکرو و نانو ذرات سلسله مراتبی بدل نمود و به‌عنوان نوع جدیدی از مواد بیولوژیکی برای کاربردهای پزشکی استفاده کرد.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، استراتژی آماده‌سازی مواد بیولوژیکی از موی انسان، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای تولید مواد از خود بیماران فراهم نماید که بسیاری از نقایص مواد مصنوعی را مرتفع سازد. «ژیان ژنگ ژانگ» از محققین آزمایشگاه پلیمرهای زیست پزشکی دانشگاه «Wuhan»، در این زمینه اظهار داشت: «این مواد چندمنظوره، می‌تواند یک روش جدید برای رفع چالش‌های زیست پزشکی فراهم کند. ایده اولیه این تحقیق، از یک تصادف بسیار جالب آغاز شد. هنگامی که ما یک نمونه برای اسکن میکروسکوپی آماده کردیم، یک تار مو در آن افتاد و ما ساختاری سلسله مراتبی از این قطعه مو را مشاهده کردیم. کنجکاوی پیرامون این قضیه، منجر به آغاز مطالعاتی شد که در نهایت به کشف جدید منجر شد.»

از دیدگاه شیمیایی، مو به‌طور عمده متشکل از ملانین و کراتین به‌عنوان دو پلیمر ایده‌آل برای کاربردهای زیست پزشکی است. بیومواد مبتنی بر کراتین، دارای عملکرد بسیار مناسب در بازسازی استخوان و محافظت از سلول‌ها بوده و رنگ‌دانه‌های ملانین نیز نوعی از پلیمر برای رنگ‌پذیری پویا، تبدیل فتوترمال و تنظیم تعادل اکسیداسیون و احیاء محسوب می‌شوند. تیم تحقیق در آزمایش‌های خود دریافت که ذرات مو در مقایسه با حامل‌های تجاری، نظیر لیپوزوم‌ها و یا نانو ذرات آلبومین، دارای سازگاری خونی ذاتی هستند. از مهم‌ترین کاربردهای فعلی نانو ذرات مو، می‌توان به جلوگیری از آسیب‌های «UV» در حالت کرم ضد آفتاب و نیز درمان علائم آب‌مروارید و جلوگیری از رشد تومورها اشاره نمود.

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.