آخرین اخبار

تولید نانولوله‌های کربنی از دی‌اکسید کربن موجود در هوا

تولید نانولوله‌های کربنی از دی‌اکسید کربن موجود در هوا

تصور نمایید که جعبه‌ای در اختیار شماست که به دیوار نصب شده و هوای سمی محیط را تصفیه می‌نماید و در مقابل، پول نیز در اختیار شما می‌گذارد. این تصور خیالی، چیزی است که محققین دانشگاه واندربیلت، با توسعه روشی جدید برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به یک ماده ارزشمند، یعنی نانولوله کربنی با ابعاد بسیار کوچک را عملی نموده‌اند.

بنا بر گزارش «Science Daily»، نانولوله‌های کربنی موادی فوق‌العاده هستند که می‌توانند از فولاد قوی‌تر بوده و رسانایی بیشتری در مقایسه با مس داشته باشند. با توجه به وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد، آن هم در ابعاد بسیار کوچک، کاربرد این نانولوله‌ها طیف وسیعی از صنایع و کسب‌وکارها، از باتری گرفته تا لاستیک را شامل می‌شود. محققین نه‌تنها در روش ابداعی خود نشان می‌دهند که چگونه می‌توان نانولوله‌های کربنی را از دی‌اکسیدکربن موجود در هوا استخراج نمود، بلکه چگونگی انجام این فرآیند به‌طوری که کم‌هزینه‌تر از هر روش دیگری انجام گیرد را نیز تشریح می‌نمایند. «کری پینت» استادیار مکانیک این دانشگاه، نانولوله‌های کربنی را «طلای سیاه» نامیده و روش ارائه شده را راهی برای بکارگیری گازهای گلخانه‌ای برای ایجاد یک فناوری پیشرو معرفی می‌نماید. وی همچنین در خصوص فرایند ارائه شده افزوده است: «یکی از نکات هیجان‌انگیز در مورد آنچه ما انجام داده‌ایم، استفاده از واکنش‌های الکتروشیمیایی، برای جداسازی اجزای تشکیل‌دهنده دی‌اکسیدکربن است که با توجه به‌دقت نانومتری، اتم‌های کربن را به شکل‌های جدیدی از ماده تبدیل می‌نماید. این فرآیند، باعث می‌شود که بتوانیم محصولاتی با ارزش از نانولوله‌های کربنی تولید نماییم. فناوری جدید ارائه شده، می‌تواند انقلاب جدیدی را به‌همراه داشته باشد.»

گفتنی است، ارزان‌ترین نانولوله‌های موجود در بازار، در حدود 100 تا 200 دلار به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد. «آنا دوگلاس» از دیگر اعضای تیم تحقیق که به همراه پینت اقدام به تأسیس شرکت «SkyNano» برای تمرکز بر توسعه و تکمیل این فناوری ارزشمند و تجاری‌سازی آن نموده‌اند، اظهار داشت: «پیشرفت تحقیقات نشان می‌دهد که فناوری جدید می‌تواند مسیری برای تولید باکیفیت و کم هزینه نانولوله‌های کربنی با استفاده از دی‌اکسید کربن موجود در هوا باشد.»

 

مرجع: «Science Daily»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.