آخرین اخبار

تجاری‌سازی سیستم انحصاری فتولیتوگرافی از سوی یک استارت‌آپ سوئیسی

تجاری‌سازی سیستم انحصاری فتولیتوگرافی از سوی یک استارت‌آپ سوئیسی

شرکت استارت‌آپی یولیتا «Eulitha» که در زمینه طراحی و ارائه تجهیزات نوین لیتوگرافی و خدمات جانبی برای نانوفناوری، فتونیک و اپتوالکترونیک فعالیت می‌نماید، اعلام نموده که سفارشی از دانشگاه سوئدی «Lund» برای سیستم فتولیتوگرافی منحصربه‌فرد خود، تحت عنوان «PhableR 100 DUV» دریافت نموده است. این سیستم، امکان چاپ قدرتمند الگوهای دوره‌ای با وضوح بسیار بالا را با هزینه کم فراهم می‌نماید.

سیستم یاد شده، می‌تواند الگوهای دوره‌ای با ابعاد بسیار کوچک زیر 100 نانومتر را نشان دهد که امکان چاپ یکنواخت بر روی زمینه‌های غیر تخت را فراهم می‌آورد. یولیتا پیش از این خبر از آماده‌سازی و تحویل این سیستم به دانشگاه «Bath» در انگلستان و مؤسسه پژوهشی واترفورد در ایرلند را داده بود. این شرکت که از «Phable» به‌عنوان یک نام تجاری ثبت شده برای پلتفرم اختصاصی فتولیتوگرافی ابداعی خود استفاده می‌نماید، در صدد عرضه گسترده این تجهیز به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها می‌باشد.

دانشگاه «Lund» که در حدود 350 سال پیش تأسیس شده و در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد، از مؤسسات پژوهشی پیشرو در علم مواد و کاربردهای نیمه‌هادی‌های نانوساختار به شمار می‌رود. سیستم جدید سفارش داده شده در آزمایشگاه نانو این دانشگاه  نصب خواهد شد که دارای بیش از 80 ابزار و تجهیز پردازشی، از جمله سیستم‌های اپتیکالیستی، و تجهیزات مشخصه‌یابی است و به بیش از 150 کاربر تحقیقاتی، علمی و صنعتی خدمات ارائه می‌کند. دکتر «ماریا هافمن» مدیر عملیاتی آزمایشگاه، در این زمینه اظهار داشت: «سیستم لیتوگرافی جدید، می‌تواند قابلیت‌های نوینی که در حال حاضر در آزمایشگاله ما وجود ندارد را فراهم نماید. این سیستم، یک ابزار منحصربه‌فرد در کل سوئد به شمار می‌آید و ما امیدواریم بتوانیم از طریق آن، محققین در سطح ملی و منطقه‌ای، به‌ویژه در حوزه نانوسیم‌ها و سلول‌های خورشیدی را به خود جذب نماییم».

 

مرجع: Optics

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.