آخرین اخبار

استفاده از نانوفناوری برای کاهش تلفات میوه‌ها پیش از عرضه به بازار مصرف

استفاده از نانوفناوری برای کاهش تلفات میوه‌ها پیش از عرضه به بازار مصرف

در نتیجه یک پروژه تحقیقاتی مشترک میان کشورهای مختلف، از دو محصول جدید برای بهبود فرآیند نگهداری و ذخیره‌سازی میوه رونمایی شد. این پروژه که تحت عنوان «بهبود نگهداری میوه با استفاده از فناوری نانو»، با حمایت برنامه بین‌المللی «CIFSRF» و با حضور دانشگاه «Guelph» کانادا، نهادهای پژوهشی هند و سریلانکا و چند کشور دیگر آغاز شده است، کاهش تلفات پس از برداشت میوه در جنوب آسیا را در دستور کار دارد. گفتنی است، مدیریت ضعیف فرآیند نگهداری میوه، موجب شده است تا چیزی در حدود 40 درصد از میوه‌های برداشت‌شده، پیش از عرضه به بازار مصرف از بین بروند.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Asian Tribune»، دانشمندان با استفاده از آخرین پیشرفت‌های فناوری نانو، موفق به تولید دو محصول جدید برای گسترش و بهینه‌سازی استفاده از هگزانال در فرآیند پیش و پس از برداشت میوه‌های تجاری به‌ویژه موز و مرکبات شده‌اند که می‌تواند خراب شدن میوه‌ها را تا حد بسیاری به تأخیر اندازد (هگزانال یک ترکیب طبیعی و بسیار فرار است که رسیدن میوه‌ها را به تأخیر می‌اندازد). در این پروژه، محققین از نانو فناوری برای تنظیم انتشار هگزانال و کنترل رسیدن میوه در طی زمان پس از برداشت آن، استفاده نموده‌اند. تحقیقات و بررسی‌های بیوشیمی نشان داده است که این ترکیب، برای زنبورهای عسل، کرم‌های خاکی، از بین برندگان طبیعی آفات و نیز انسان‌ها کاملاً بی‌خطر خواهد بود.

فرمول خوراکی ابداعی که اصطلاحاً «TTF» نامیده می‌شود، سازگار با محیط‌زیست بوده و استانداردهای بین‌المللی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تولید تجاری این محصولات توسط «Hayleys Agriculture Holdings» که از شرکت‌های پیشرو در بخش کشاورزی سریلانکا محسوب می‌شود، آغاز شده است.

پیش‌بینی می‌شود، محصولات نوآورانه یادشده بتوانند تلفات پس از برداشت میوه را کاهش داده و معیشت کشاورزان را بهبود بخشند. با توجه به وابستگی کشورهایی نظیر سریلانکا به تولید و فروش محصولات کشاورزی، تجاری‌سازی محصولات نگهدارنده، می‌تواند توسعه اقتصادی این کشورها را نیز تسریع بخشد.

 

مرجع: Asian Tribune

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.