آخرین اخبار

انتشار چهار سند ایمنی و بهداشت در خصوص نحوه طراحی فضای کار با نانومواد

انتشار چهار سند ایمنی و بهداشت در خصوص نحوه طراحی فضای کار با نانومواد

به‌کارگیری هر نوع پیشرفت علمی، نیازمند حداقلی از شناخت نسبت به اثرات بالقوه آن بر سلامت و ایمنی است. این امر حتی در نانومواد که با سایز و ابعاد بسیار پایین سر و کار دارد نیز می‌تواند بسیار حیاتی باشد. بر این اساس، مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی «NIOSH»، چهار گزارش جدید پیرامون کنترل و ایمنی در مواجهه احتمالی کارکنان با نانومواد منتشر نموده است. این اسناد، شامل توصیه‌هایی جهت کاهش ریسک مواجهه با نانو مواد در طی فرآیندهای معمول کاری با تمرکز بر طراحی ایمن مکان‌های در معرض این‌گونه مواد است.

نانومواد عمدتاً در ابعاد اولیه کمتر از 100 نانومتر تولید شده و خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارند. این مواد می‌توانند در حوزه‌های گوناگون اعم از پزشکی، الکترونیک، فناوری‌های زیستی و محصولات مصرفی بکار رود. با توجه به این‌که در معرض قرار گرفتن افراد، می‌تواند خطرات بالقوه تنفسی و دیگر ریسک‌های ناشناخته را به دنبال داشته باشد، کنترل ایمنی در مواجهه با این مواد بسیار مهم خواهد بود. دکتر «جان هوارد» مدیر «NIOSH»، با تأکید بر این‌که ایمنی کارکنان مهم‌ترین شاخص مد نظر این مرکز است، اظهار داشت: «اطلاعات موجود در اسناد، مرتبط با راهکارهای طراحی محل کار است که به کارفرمایان کمک می‌نماید تا گام‌هایی استراتژیک برای اطمینان از ایمنی کارکنان در هنگام مواجهه با نانومواد بردارند.»

اسناد انتشار یافته شامل موارد زیر است:

1. حمل و توزین نانومواد در هنگام بیرون آوردن و ریختن؛

2. تولید نانومواد و تمیز کردن رآکتورها پس از اتمام فرآیند تولید؛

3. پردازش نانومواد پس از تولید؛

4. کار با نانومواد در فرم‌های مختلف شامل پودرهای خشک و مایعات.

گفتنی است، «NIOSH» مؤسسه‌ای فدرال به شمار می‌رود که تحقیقات و پژوهش‌هایی پیرامون جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی انجام داده و بر مبنای آن‌ها، برخی توصیه‌ها و راهنماهای ایمنی و بهداشت‌کار منتشر می‌سازد.

 

مرجع: Nanowerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.