آخرین اخبار

تولید نانولوله‌های کربنی با قابلیت ترکیب و جداسازی مولکولی

تولید نانولوله‌های کربنی با قابلیت ترکیب و جداسازی مولکولی

شرکت مترشیفت «Mattershift»، موفق به تولید نانولوله‌های کربنی «CNT» شده است که می‌تواند برای ترکیب و یا جداسازی مولکول‌ها بکار رود. این استارت‌آپ آمریکایی که در سال 2013 میلادی تأسیس شده است، طراحی و ساخت ممبران‌های نانولوله را برای حوزه‌های مختلف، از جمله سوخت‌های بدون کربن، بهداشت و سلامت، عملکرد بهینه آب‌وهوا و پزشکی، در دستور کار خود قرار داده است.

بنابر گزارش وب‌سایت «Next Big Future»، یکی از ساختارهای اولیه تولیدی توسط مترشیفت، دروازه مولکولی قابل برنامه‌ریزی «Programmable Molecular Gateway-PMG» است که متشکل از یک نانولوله کربنی و یک صفحه پلیمری قابل انعطاف است. با توجه به این‌که هر دو انتهای نانولوله باز است، انواع مختلفی از گیت‌ها را می‌توان در آن تعبیه نموده و در نتیجه، مولکول‌ها را به شیوه‌های خاص دست‌کاری نمود. عنوان قابل برنامه‌ریزی نیز به همین سبب به این نانولوله‌های منحصربه‌فرد اطلاق می‌گردد. برای مثال، گیت سیستم نانوالکترومکانیکی «NEMS» را می‌توان نام برد که این سیستم شبیه به همان سیستم میکروالکترومکانیکی «MEMS» است که در گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. با این تفاوت که در NEMS بسیار کوچک‌تر بوده و به کمک سیگنال‌های الکتریکی دروازه‌های نانولوله‌ها باز یا بسته می‌شوند.

مثال دیگر، گیت‌های کاتالیستی است که مولکول‌های عبور داده شده از لوله را با کاتالیزور مرتبط کرده و از این طریق می‌توان قابلیت حذف یا اضافه نمودن الکترون‌ها و ترکیب یا تقسیم مولکولی را فراهم نمود. گیت‌های پروتئینی نیز می‌تواند برای عبور مولکول‌های خاص، مانند آنتی‌بادی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نکته کلیدی در فناوری مذکور این است که هر ورق پلیمری شامل تعداد بسیار زیادی از گیت‌های ورود، انتقال و تبدیل مولکولی است، به‌طوری‌که تراکم معمول گیت برابر با 250 تریلیون در هر متر مربع است. بدیهی است، این امر می‌تواند کوچک‌سازی و کاهش قیمت تمام‌شده را در پی داشته باشد. در واقع، نوآوری اصلی مترشیفت، در طراحی یک پلتفرم ارزان و مقیاس‌پذیر برای گیت‌های یاد شده است که می‌تواند عملیات تصفیه، کاتالیز، جداسازی، تغلیظ و ... را در یک دستگاه به اندازه یک جعبه کفش و یا یک انبار بزرگ فراهم سازد.  

 

مرجع: Next Big Future

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.