آخرین اخبار

ایمن‌سازی و مدیریت ریسک در فناوری نانو

ایمن‌سازی و مدیریت ریسک در فناوری نانو

امروزه استفاده از فناوری نانو در حوزه‌های گوناگون با سرعتی قابل توجه تسری یافته است، به‌طوری‌که به‌کارگیری نانو ذرات را می‌توان در همه‌جا اعم از لباس افراد، محصولات مراقبتی پوست و مو و حتی المپیک 2018 مشاهده نمود. نانو فناوری اهداف و منافع بزرگ و شگفت‌آوری را به بشر ارائه داده است، با این حال، تنظیم و گرفتن کاربرد صحیح از آن‌ها تا حدی دشوار بوده که عمدتاً به دلیل شناخت کم و درک ناچیز از این حوزه علمی جدید است. بسیاری از ذرات در ابعاد بزرگ‎تر کاملاً ایمن هستند، ولی در مقیاس نانو، اثراتی کاملاً متفاوت خواهند داشت که ممکن است عوارض ناشناخته‌ای در بر داشته باشند.

نکته کلیدی این است که در مواجهه با این ریسک چه باید کرد؛ بدیهی است که نادیده گرفتن این علم نوظهور صرفاً به دلیل ریسک‌های آن اشتباه خواهد بود. همان‌طور که استفاده گسترده از نانو ذرات بدون توجه به ریسک‌های مرتبط با مصرف‌کننده و یا محیط‌زیست اشتباه است. همین موارد سبب شده تا ارزیابی خطرات و ریسک‌های نانو فناوری، تعادل منافع و کنترل پایداری آن، برای شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در این حوزه و نیز سیاست‌گذاران و صنعت بیمه مورد توجه باشد.

یکی از ابزارهای جدیدی که اخیراً با هدف کمک به فعالان حوزه نانو فناوری توسعه یافته است، ساندز «SUNDS» است که به مدیریت ایمن پیشرفت‌ها و دستاوردهای نوآورانه، محافظت از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و نیز اطمینان از عدم تضاد و تعارض با تنظیم‌کنندگان و سیاست‌گذاران، عدم رد محصول از سوی مصرف‌کنندگان و رفع دادخواست‌های مرتبط با خسارات وارد شده کمک می‌نماید. این ابزار که نوعی «سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری» است، ساختار و فرآیند ارزیابی ریسک مرتبط با نانو فناوری را شکل می‌دهد. توسعه ساندز به خودی خود می‌تواند به جمع‌آوری دانش و اطلاعات علمی درباره ایمنی و مواجه شدن با نانو مواد منجر گردد. علاوه بر این، ابزار یاد شده با مرور کلی این پرسش که آیا مزایای روش پیشنهادی از خطرات و ریسک‌های آن بیشتر است یا خیر، روش‌هایی برای کنترل ریسک‌های ناشی از محصولات نانویی ارائه می‌دهد. در مجموع، پلتفرم ساندز، یک سیستم قوی مدیریت ریسک مبتنی بر استانداردهای ایجاد شده نظیر «CENARIOS» (گواهی سیستم نظارتی و مدیریت ریسک حوزه نانو) ارائه می‌دهد که می‌تواند ایمن‌سازی و پایداری نانو فناوری را ارتقاء دهد.

 

مرجع: treehugger

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.