آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو برای حمل و ارسال نمونه‌های آزمایش خون و ادرار بدون نیاز به محیط خنک‌کننده

استفاده از فناوری نانو برای حمل و ارسال نمونه‌های آزمایش خون و ادرار بدون نیاز به محیط خنک‌کننده

موقعیتی را تصور نمایید که یک پزشک در یک منطقه روستایی دورافتاده نیاز به ارسال نمونه خون یا ادرار بیمار به بیمارستانی واقع در صدها مایل دورتر داشته باشد. حفظ کیفیت نمونه آزمایش، نیازمند پایین بودن دمای آن در تمامی مسیر حمل‌ونقل است که فرآیندی پرهزینه و کاملاً دشوار خواهد بود. تیمی از محققین دانشگاه واشنگتن توانسته‌اند از فناوری نانو برای توسعه نوعی فناوری جدید و ارزان برای محافظت از بیومارکرهای پروتئینی استفاده نمایند که نیاز به خنک نگاه‌داشتن در فرآیند حمل آن‌ها را رفع می‌کند. با استفاده از این فناوری، نمونه‌های ارسالی بیش از 95 درصد خلوص و ویژگی‌های خود را حفظ کرده و داده‌های حاصل از نمونه می‌تواند بدون نگرانی در اتخاذ تصمیمات پزشکی استفاده شود.

بنابر گزارش وب‌سایت «Nanowerk»، تیم تحقیقاتی به سرپرستی «سریکانت سینگاماننی»، از نوعی نانو ذره برای مولکول‌های موجود در نمونه آزمایش و انتقال آن به کاغذهای مخصوص و استاندارد آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. این کاغذها پس از خشک شدن می‌توانند برای آزمایش در هر آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند. اخیراً نتایج تحقیقات مرتبط با این فناوری نوین در مجله «Chemistry of Materials» انتشار یافته است که یک دسته نوظهور از نانومواد شناخته شده به‌عنوان چارچوب‌های فلزی و ارگانیک نمونه‌های زیستی نظیر خون، ادرار، سرم و پلاسما را معرفی می‌نماید.

تیم تحقیق مدعی است، این فناوری کاملاً ارزان و در دسترس بوده و کاربرد وسیعی خواهد داشت. با توجه به کمبود امکانات بهداشتی در کشورهای در حال توسعه و محدودیت در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در مناطق روستایی، استفاده از این فناوری برای جابجایی و ارسال نمونه‌های آزمایشی به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌تواند هزینه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. گفتنی است، تیم تحقیقاتی یادشده در سال گذشته نیز مقالهای پیرامون استفاده از چارچوب‌های فلزی مبتنی بر نانو ذرات منتشر ساخت که می‌تواند نیاز به خنک نگاه‌داشتن را در تراشه‌های تشخیص زیستی رفع نموده و آنتی‌بادی‌ها را از طریق آن در دمای اتاق به مدت یک هفته نگهداری نمود. همین ایده موجب شد تا آن‌ها به فکر توسعه فناوری و استفاده از آن برای حمل نمونه‌های آزمایشگاهی بیفتند.

 

مرجع: NanoWerk

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.