آخرین اخبار

تولید و تجاری‌سازی دوچرخه‌های هیدروژنی توسط استارت‌آپ فرانسوی

تولید و تجاری‌سازی دوچرخه‌های هیدروژنی توسط استارت‌آپ فرانسوی

شرکت استارت‌آپی پراگما «Pragma» که در فرانسه مستقر بوده و سلول‌های سوختی با کاربری‌های نظامی تولید می‌نماید، در حدود 60 دوچرخه هیدروژنی به شهرداری‌های شهرهای مختلف فرانسه فروخته است. این شرکت که در سال 2017 میلادی توانست 100 دستگاه دوچرخه هیدروژنی ساخته و به فروش برساند، بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، بیش از 150 دستگاه جدید در سال جاری تولید خواهد نمود.  قیمت 7500 یورویی محصول و هزینه‌های 30000 یورویی مرتبط با جایگاه شارژ آن، موجب شده است که در حال حاضر عرضه آن برای مصرف کننده شخصی مقرون به صرفه نباشد. البته، پراگما در حال تغییراتی در فرآیند تولید است تا بتواند قیمت را به 5000 دلار کاهش داده تا توان رقابت با دوچرخه‌های برقی را داشته باشد.

بنا بر گزارش «Reuters»، دوچرخه مدل آلفا با استفاده از یک مخزن دو لیتری هیدروژن، می‌تواند مسیری در حدود صد کیلومتر را طی نماید که تا حدی از نظر عملکرد، مشابه با دوچرخه‌های برقی است. ویژگی بسیار متمایز این محصول در مقایسه با نمونه‌های مشابه برقی در مدت‌زمان شارژ و قابلیت استفاده مجدد آن است، به‌طوری که شارژ دوچرخه بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد؛ این در حالی است که شارژ دوچرخه‌های برقی به ساعت‌ها زمان نیاز دارد.

فناوری استفاده از سوخت هیدروژن با توجه به کارایی بالای آن (انرژی حاصل از یک کیلو هیدروژن در حدود 600 برابر بیشتر از یک کیلو لیتیوم است)، همواره ذهن محققین را به خود مشغول نموده است. «پیر فورت»، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی پراگما با تأکید بر تجاری‌سازی موفق موتورهای هیدروژنی در این شرکت افزود: «نمونه‌های بسیاری از دوچرخه‌های هیدروژنی ساخته شده است؛ با این حال، ما اولین شرکتی هستیم که آن را در مقیاس وسیع و به‌صورت تجاری تولید نموده‌ایم.»

لازم به ذکر است، پراگما در حال تحقیق بر روی مدل جدیدی از دوچرخه‌های هیدروژنی است که آب را با استفاده از یک واکنش شیمیایی بین آب و آلومینیوم یا پودر منیزیوم به گاز هیدروژن مصرفی محصول تبدیل نماید. فورت با تأکید بر درخواست‌های رسیده از نروژ، آمریکا، اسپانیا، ایتالیا و آلمان افزود: «ما در نظر داریم تا دو یا سه سال آینده با کاهش قیمت تمام شده محصولات خود وارد بازار مصرف شویم و برای دستیابی به این هدف، در پی افزایش قابل توجه مقیاس تولید خود خواهیم بود.»

 

مرجع: Reuters

http://nanomatch.ir/ 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.