آخرین اخبار

تولید انرژی الکتریکی با استفاده از گرمای محیط و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافن

تولید انرژی الکتریکی با استفاده از گرمای محیط و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافن

تحقیقات انجام گرفته از سوی «پل تیبادو»، استاد فیزیک دانشگاه «آرکانزاس»، نشان می‌دهد که تحت شرایط مناسب، تغییرات دمای ناشی از گرمای محیط، موجب می‌شود تا ساختار رشته‌ای و موج‌دار گرافن تغییر یابد. این ایده در نهایت دستگاهی را معرفی می‌کند که گرمای موجود در محیط را برای تولید برق بکار می‌گیرد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «R&D Magazine»، تیبادو و همکارانش در خلال بررسی و آنالیز گرافن بر روی یک شبکه از مس، دریافتند که ساختار رشته‌ای و موج‌دار گرافن در پاسخ به تغییرات دمایی محیط، تغییر می‌کند. آن‌ها از این مفهوم برای طراحی وسیله‌ای استفاده نمودند که با حرکت موجی گرافن ناشی از تغییر دمای محیط، یک جریان الکتریکی متناوب تولید می‌نماید. با توجه به ابعاد بسیار کوچک گرافن مورد نیاز برای تولید انرژی (هر رشته گرافن با ابعاد 10×10 نانومتر می‌تواند تا 10 پیکو وات انرژی تولید نماید)، یک پوشش گرافن در ابعاد میکرو می‌تواند انرژی لازم برای کار کردن یک ساعت مچی را تأمین نماید. نکته جالب توجه این است که منبع تأمین این انرژی الکتریکی از گرمای محیط بوده و نیازی به شارژ نخواهد داشت.

شرکت «NTS Innovation» که با نام «Nanotube Solution» نیز شناخته می‌شود، فناوری دانشگاهی دکتر تیبادو را ثبت اختراع نموده و قصد دارد از آن برای ساخت دستگاه‌ها و سیستم‌های تولید انرژی بدون مصرف سوخت و یا ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی استفاده نماید. «چارلز وودسون»، مدیر تحقیق و فناوری این شرکت که بیش از پنج دهه در زمینه انرژی و نانوفناوری فعالیت نموده است، ارزش کشف جدید تیبالدو را درک نموده و در این زمینه اظهار داشت: «این یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در دوران حرفه‌ای خود با آن مواجه شده‌ام. با پشتیبانی از نوآوری یاد شده و سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، «NTS» در نظر دارد در طی یک سال آینده دستگاهی بسازد که قابلیت شارژ یک خازن با استفاده از گرمای محیط و حرکت گرافن را داشته باشد.»      

 

مرجع: R&D Magazine

http://nanomatch.ir/ 

1 پاسخ به تولید انرژی الکتریکی با استفاده از گرمای محیط و ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافن

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.