آخرین اخبار

تجاری‌سازی فیلترهای تنفسی نانویی از سوی یک استارت‌آپ هندی

تجاری‌سازی فیلترهای تنفسی نانویی از سوی یک استارت‌آپ هندی

یک استارت‌آپ هندی راهکاری برای رفع اثرات مضر ناشی از آلودگی در دهلی یافته است. با توجه به آلودگی بسیار بالای هوا در دهلی، شرکت نانوکلین «Nanoclean» اقدام به طراحی، تولید و عرضه نوعی فیلتر تنفسی نموده است که قابلیت ممانعت از نفوذ ذرات مضر به بدن را دارد. قیمت این محصول که مبتنی بر فناوری نانو تولید شده است،  تنها ده روپیه (16 سنت) می‌باشد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Nikkei Asian Review»، آلودگی هوا در دهلی بسیار شدید بوده و بنابر برآوردهای صورت گرفته، حتی افراد غیر سیگاری نیز روزانه سموم و ذرات مضر معادل با پنجاه نخ سیگار به ریه‌های خود وارد می‌نمایند. همین عامل باعث شده تا ساکنین این شهر در پی راه‌های مبارزه با اثرات مضر آلودگی هوای شهر باشند. محصول استارت‌آپ نانوکلین که با نام تجاری ناسوفیلترز «Nasofilters» به فروش می‌رسد، به‌طور مستقیم در حفره‌های بینی کاربر قرار گرفته  و بنا بر ادعای این استارت‌آپ، می‌تواند بیش از 95 درصد از ذرات «PM 2.5» (ترکیبی از ذرات کوچک و قطرات مایع معلق در هوا) را جذب نماید. لازم به ذکر است، بیشترین آلاینده‌های موجود در هوای شهری دارای قطری کمتر یا برابر با 2.5 میکرون بوده که می‌تواند موجب بیماری‌های تنفسی و قلبی شود.

«پراتیک شارما»، مدیر اجرایی نانوکلین با تأکید بر این‌که فیلتر تولیدی این شرکت با دیگر محصولات ضد آلودگی موجود در بازار متفاوت است، اظهار داشت: «مکانیزم فیلتراسیون ماسک‌های آلودگی بر مبنای استفاده از چند لایه فیلتر است که اگر یک ذره خارجی از حاشیه ماسک نفوذ نموده و جایی در داخل لایه‌های فیلتر جمع گردد، شما می‌بایست بعد از چند روز استفاده، به دلیل احتمال وجود مشکلات تنفسی آن را دور بیاندازید و این به معنی از دست دادن صدها روپیه است. ناسوفیلترز با توجه به قیمت تمام شده پایین، می‌تواند به راحتی و با قابلیت تعویض مکرر در دسترس افراد مختلف قرار گیرد.»

گفتنی است، نانو کلین در ابتدا در مؤسسه فناوری دهلی و با همکاری شارما و دو تن دیگر از دانشجویان این مؤسسه آغاز بکار کرد. جذب حمایت‌های مالی از وزارت علوم و گروه بیولوژی و فناوری دهلی به مبلغ چهارصد هزار دلار توانست این استارت‌آپ را در توسعه ایده‌های خود یاری دهد. این شرکت در فوریه سال 2017 میلادی به‌صورت رسمی ثبت گردید و هم‌اکنون با بیش از 15 کارمند به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

 

مرجع: Nikkei Asian Review

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.