آخرین اخبار

آغاز یک پروژه 8.2 میلیون دلاری با هدف توسعه و تجاری‌سازی سطوح ضد انعکاس و مقاوم در برابر سایش

آغاز یک پروژه 8.2 میلیون دلاری با هدف توسعه و تجاری‌سازی سطوح ضد انعکاس و مقاوم در برابر سایش

کالج «Dublin» با هدف توسعه و تجاری‌سازی سطوح ضد انعکاس و مقاوم در برابر سایش و خراشیدگی، یک پروژه 8.2 میلیون دلاری تعریف نموده است که نتایج آن می‌تواند در صنایعی نظیر اپتیک و خودروسازی کاربرد داشته باشد. خانم دکتر پروانه مکاریان به عنوان هماهنگ‌کننده کلیدی پروژه، اظهار امیدواری نموده است که نتایج حاصل از این پروژه تحقیقاتی چهارساله، در موارد رایجی نظیر تلفن‌های همراه نیز بکار گرفته شود.

با توجه به پتانسیل‌های قابل توجه این پروژه و گستره وسیع کاربردهای آن، انتظار می‌رود صنایع و شرکت‌های مختلف علاقه خود برای مشارکت در آن را اعلام نمایند. یکی از تولیدکنندگان قطعات داخلی خودرو در این زمینه اظهار داشت: «فناوری موجود در این پروژه تحقیقاتی می‌تواند روند کاهشی استفاده از قطعات فلزی و جایگزینی آن با مواد پلاستیکی را تسریع نماید. این فناوری از طبیعت الهام گرفته شده است. ساختار طبیعی چشم حشرات به صورتی است که انعکاس نور در آن از سوی شکار آن‌ها دیده نمی‌شود و ما در پی بازسازی این ویژگی بیولوژیک هستیم.»

بنا بر گزارش وب‌سایت «IRISH Times»، نوآوری کلیدی در این فناوری استفاده از نور برای تغییر در خواص اولیه پلاستیک است که با ایجاد یک پوشش چندلایه همراه با یک سطح خاص نانویی، می‌تواند خواص مورد انتظار را ایجاد نماید. دکتر مکاریان پیش‌بینی می‌کند که تلاش‌های وی و همکارانش بتواند منجر به توسعه فناوری ساخت قطعات با 75 درصد پوشش کمتر نسبت به فناوری‌های فعلی گردد. این فناوری با ایجاد نانوساختارهایی بر روی سطح، نور را کنترل می‌نماید و علاوه بر آن، ویژگی‌های خود تمیز شوندگی و ضد میکروب بودن سطوح نیز در توسعه فناوری پیش‌بینی‌شده است.

گفتنی است، یکی از نتایج حاصل از فناوری جدید که می‌تواند انقلابی در صنعت موبایل و تبلت ایجاد نماید، عدم نیاز به درجه حرارت بالا و پوشش‌های چندلایه در امتداد هر یک از مسیرهای نور بازتاب شده است. راهکارهای ضد انعکاسی فعلی، نیاز به طراحی و مهندسی دقیق فرآیند پوشش‌دهی در یک درجه حرارت نسبتاً بالا داشته که همین امر مانع از استفاده تجاری فناوری‌های حال حاضر در صفحات نمایش دستگاه‌های تلفن همراه و انواع تبلت می‌گردد. این در حالی است که فناوری جدید می‌تواند این مشکل را حل نموده و امکان استفاده از آن در صنعت موبایل و تبلت نیز فراهم خواهد شد.

   

مرجع: The IRISH Times

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.