آخرین اخبار

ابداع سیستم تشخیص بیماری آسفیکسی در نوزادان توسط استارت‌آپ نیجریه‌ای

ابداع سیستم تشخیص بیماری آسفیکسی در نوزادان توسط استارت‌آپ نیجریه‌ای

یک شرکت استارت‌آپی نیجریه‌ای به نام «Ubenwa»، در حال توسعه سیستم یادگیری ماشینی برای تشخیص بیماری آسفیکسی «Asphyxia» در نوزادان تازه متولد شده است که می‌تواند زندگی هزاران کودک را نجات دهد. این بیماری که به گزارش سازمان بهداشت جهانی «WHO»، سومین عامل مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال به شمار می‌رود (بیش از یک میلیون فوت کودک در سال)، در نوزادانی که در دوران بارداری مادر به آن مبتلا می‌شوند، موجب اختلالات عصبی ناتوانی در ایجاد ارتباط می‌گردد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «Quartz Africa»، در راهکار ارائه شده که مبتنی بر هوش مصنوعی است، توانایی تشخیص بیماری با بیش از 95 درصد دقت وجود دارد. در این روش علائم بالینی و دیگر مشخصه‌های تأییدکننده بیماری در نوزادان مبتلا، جهت بهبود قابلیت تشخیص استفاده می‌شود. دکتر «ویکتوریا فیکمی» که در یک بیمارستان آموزشی در جنوب غربی نیجریه فعالیت می‌نماید، با تأکید بر نقش تشخیص پزشکی در کنترل و درمان این بیماری افزود: «بیماری آسفیکسی اغلب همراه با عدم بلوغ سیستم تنفسی در نوزاد است و گریه‌های شدید و خارج از کنترل نوزاد می‌تواند یکی از علائم بالینی آن باشد. با توجه به این‌که در آفریقا تشخیص پزشکی بیماری پس از تولد نوزاد به دلیل تمرکز بر مراسم مذهبی و فرهنگی با چالش‌های بسیاری همراه است، استفاده از راهکارهای تشخیص پزشکی در دوران بارداری و یا در بدو تولد می‌تواند بسیار راهگشا باشد.»

«چالز یونو» از بنیان‌گذاران این استارت‌آپ و نوآور اصلی ایده تشخیص بیماری از طریق هوش مصنوعی، از توسعه و طراحی یک اپلیکیشن تلفن همراه، برای تسهیل در دسترسی و استفاده از سیستم تشخیصی خبر داد که می‌تواند به والدین کمک نموده تا پیش از مراجعه به پزشک از وضعیت نوزاد خود باخبر گردند. وی اظهار داشت: «با به‌کارگیری سیستم یادگیری ماشین، می‌توان الگوهای دامنه و فرکانس گریه نوزادان مبتلا به بیماری را در اختیار برنامه قرار داد و سپس با تجزیه‌وتحلیل گریه نوزاد جدید، تشخیص فوری از آسیب‌های مرتبط با بیماری را دریافت نمود.»

گفتنی است، این استارت‌آپ که به تازگی توجهات بسیاری را به خود جلب نموده و حتی توانسته است جایزه پنج میلیون دلاری مسابقات جهانی «IBM Watson AL XPRIZE» را به خود اختصاص دهد، به دنبال دریافت تأییدیه‌های بالینی برنامه ابداعی خود در بیمارستان آموزشی «Port Harcourt» و مرکز بهداشتی دانشگاه مک گیل کانادا است.

 

مرجع: Quartz Africa

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.