آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای درمان بیماری‌های عفونی

استفاده از نانو فناوری برای درمان بیماری‌های عفونی

پیشرفت‌های صورت گرفته فناوری نانو در حوزه بهداشت و درمان، می‌تواند راهی برای غلبه بر بیماری‌های عفونی پیش روی بیماران قرار دهد. از زمان کشف پنی‌سیلین در سال 1928 میلادی، تغییرات بزرگی در مبارزه با بیماری‌های عفونی به وجود آمده است. با وجود کارایی به نسبت بالای فرآیندهای درمانی حال حاضر در مهار عفونت، بیماری‌های عفونی مرگبار در حال افزایش بوده و پیش‌بینی می‌شود عفونت‌های میکروبی تا سال 2050 میلادی به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر انسان‌ها و پیش از بیماری سرطان بدل گردد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از نانوذرات می‌تواند اثربخشی راهکارهای درمانی بیماری‌های عفونی را به طور قابل توجهی افزایش دهد؛ البته بایستی این نکته را در نظر داشت که تأثیرات ضد باکتری نانوذرات، کاملاً وابسته به ابعاد آن‌ها است. بنا بر گزارش دانشگاه تگزاس در خصوص کاربرد فناوری نانو در درمان بیماری‌های عفونی که با بررسی خواص درمانی نانوذرات نقره با ابعاد یک تا صد نانومتر انجام گرفته است، تنها نانوذرات با اندازه یک تا ده نانومتر می‌توانند وارد یک تعامل مستقیم با باکتری‌ها و مهار عفونت شوند.

بنا بر گزارش وبسایت «Nanotech Web»، علاوه بر نقش ابعاد نانوذرات در خواص درمانی، از برخی ریزدانه‌های گیاهی تولید شده در فرآیند متابولیسم گیاهان نیز می‌توان به عنوان یک جایگزین مناسب برای مواد آنتی‌بیوتیک استفاده نمود. البته دوز ناشی از متابولیسم گیاهی «PSM» که به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، برای مبارزه با بیماری‌های گیاهی کفایت نمی‌کند و می‌بایست فعالیت‌های آنتی‌بیوتیک «PSM» را به سطوح مفید افزایش داد.         

 

مرجع: NanotechWeb

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.