آخرین اخبار

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید آب آشامیدنی

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید آب آشامیدنی

یک استارت‌آپ آمریکایی به نام سیسیم سولار (Sesame Solar) که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت دارد، راهکاری مبتنی بر انرژی خورشید برای دسترسی به آب پاک و همچنین انرژی الکتریسیته در شرایط اضطرار ارائه نموده است. راهکار نانویی این استارت‌آپ، برای نواحی دورافتاده که دسترسی ساده به آب و برق ممکن نیست و یا در مناطقی که به دلیل بلایا و حوادث غیرمترقبه با چالش دسترسی روبرو شده‌اند، قابل استفاده می‌باشد.

هنگامی که یک بلای طبیعی رخ می‌دهد، برق و آب قطع شده و تا زمانی که برق مبتنی بر شبکه قابل دسترس نباشد، از ژنراتورهایی استفاده می‌شود که عمدتاً به کمک سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. سیسیم سولار، راه‌حلی ساده‌تر و پاک‌تر برای این شرایط معرفی نموده که تنها چیز مورد نیاز آن، نور خورشید و آب است. قیمت یک واحد از این تجهیز، در حدود 100 تا 375 هزار دلار برآورد می‌شود.

این تجهیز را می‌توان به راحتی به کمک یک کامیون مواد غذایی یا دفتر سیار حمل نمود و فقط کافی است یک دکمه را فشار دهید تا کنترل‌های الکترونیکی، دیوارهای خورشیدی جمع شونده را باز نموده و شگفتی کار این دستگاه نمایان شود. بر اساس اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت شرکت، تجهیز در حالت آماده به کار بوده و تنها یک نفر، به راحتی در مدت زمانی بالغ بر 15 دقیقه می‌‌تواند آن را راه‌اندازی نماید. اگر نیاز به آموزش یا نگهداری باشد، این شرکت پیشنهاد می‌کند که این کار را از راه دور و با کمک راه‌حل‌های مبتنی بر واقعیت افزوده انجام گیرد.

پنل‌های خورشیدی باتری‌های داخلی را شارژ نموده و می‌توانند بین 3 تا ۲۰ کیلووات انرژی تولید کنند. این می‌تواند برای تأمین برق خانوارها یا یک مرکز امدادرسانی در بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. برآوردها حکایت از آن دارد که در یک روز شارژ، این تجهیز می‌تواند انرژی مورد نیاز برای 650 لپ‌تاپ و 2500 گوشی را تأمین نماید.

گفتنی است که این تجهیز مجهز به یک سیستم تصفیه آب داخلی است که می‌تواند برای تأمین 132 گالن (500 لیتر) آب آشامیدنی در هر روز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این قابلیت وجود دارد که از انرژی خورشید برای تجزیه آب و ذخیره گاز هیدروژن استفاده شده تا زمانی که ظرفیت باتری پردازنده به کمتر از 35 درصد می‌رسد، به عنوان سوخت ذخیره عمل نماید.

 

مرجع: «Interesting Engineering»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.