آخرین اخبار

هدف قرار دادن سرطان با یک نانوذره چنددارویی

هدف قرار دادن سرطان با یک نانوذره چنددارویی

درمان سرطان با ترکیبی از داروها می‌تواند مؤثرتر از بکارگیری یک دارو به تنهایی باشد. با این حال، پی بردن به ترکیب بهینه داروها و اطمینان از رسیدن همه داروها به مکان مناسب، مسئله‌ای بسیار چالش‌برانگیز است. برای کمک به رفع این چالش‌ها، شیمیدان‌های  دانشگاه «MIT» نانوذراتی طراحی کرده‌اند که می‌تواند چندین دارو را با نسبت‌هایی قابل کنترل به صورت همزمان حمل نماید. با استفاده از این ذرات، محققان توانستند نسبت بهینه سه داروی سرطان مورد استفاده برای درمان مولتیپل میلوما را محاسبه نموده و سپس تحویل دهند.

جرمیا جانسون (Jeremiah Johnson)، استاد شیمی دانشگاه «MIT» در این خصوص می‌گوید: «علاقه زیادی به یافتن درمان‌های ترکیبی هم‌افزایی برای سرطان وجود دارد، به این معنی که آن‌ها از مکانیسم زیربنایی سلول سرطانی استفاده نموده که به آن‌ها اجازه می‌دهد به طور مؤثرتری بکشند، اما اغلب اوقات ما نمی‌دانیم این نسبت درست چقدر خواهد بود.»

در مطالعه‌ای که بر روی مو‌ش‌ها انجام گرفته، محققان نشان دادند که نانوذرات حامل سه دارو، تومورها را بسیار بیشتر کوچک می‌کنند. به گفته محققان، این پلتفرم نانوذره به طور بالقوه می‌تواند برای ارائه ترکیبات دارویی در برابر انواع سرطان‌ها استفاده شود: یک نانوذره بطری‌شکل که می‌تواند با چندین دارو پر شود.

استفاده از نانوذرات برای تحویل داروهای سرطان، به داروها اجازه می‌دهد تا در محل تومور تجمع نموده و عوارض جانبی سمی را کاهش دهند. با این حال، تنها تعداد انگشت شماری از فرمولاسیون‌های دارویی نانوذرات تاییدیه «FDA» را برای درمان سرطان دریافت کرده‌اند و تنها یکی از این ذرات بوده که حامل بیش از یک دارو می‌باشد. چندین سال است که آزمایشگاه جانسون روی نانوذرات پلیمری طراحی شده برای حمل چندین دارو کار می‌کند. در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی بر روی یک ذره بطری‌شکل تمرکز کردند. برای ساختن ذرات، مولکول‌های دارو با اتصال به بلوک‌های پلیمری غیرفعال می‌شوند و سپس با نسبت خاصی برای پلیمریزاسیون با هم مخلوط می‌شوند. جانسون می‌گوید: «برای اینکه نانوذراتی حاوی دو، سه یا هر تعداد دارو بسازیم، کافی است مونومرهای دارویی مختلف را سنتز کنیم، آن‌ها را با هم مخلوط کرده و پلیمریزه کنیم.»

گفتنی است جرمیا جانسون، هانگ نگوین (Hung Nguyen) و ایوان ژیانگ (Yivan Jiang) که از نفرات کلیدی این پروژه تحقیقاتی هستند، شرکتی به نام «Window Therapeutics» را راه‌اندازی نموده و در حال کار بر روی توسعه بیشتر این ذرات برای بکارگیری در آزمایش‌های بالینی هستند. این شرکت امیدوار به کشف دیگر ترکیبات دارویی برای درمان سرطان است.

تیم جانسون همچنین در حال کار بر روی استفاده از این ذرات برای ارائه آنتی‌بادی‌های درمانی همراه با داروها و همچنین ترکیب آن‌ها با ذرات بزرگتر است که می‌تواند «RNA» پیام‌رسان را همراه با مولکول‌های دارو تحویل دهد. تطبیق‌پذیری این پلتفرم، فرصت‌های بی‌پایانی برای ایجاد ترکیبات جدید ایجاد می‌نماید.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.