آخرین اخبار

جذب سرمایه ۳ میلیون دلاری برای پاسخ به بازار ابزارهای پوشیدنی

جذب سرمایه ۳ میلیون دلاری برای پاسخ به بازار ابزارهای پوشیدنی

یک استارت‌آپ فنلاندی فعال در حوزه توسعه ردیاب‌های نوری موفق به جذب سرمایه 3 میلیون دلاری شده است. الفیز (ElFys)، از این جذب سرمایه به منظور افزایش تولید خود برای پاسخدهی به تقاضای بازار قابل توجه برای ابزارهای پوشیدنی استفاده می‌نماید.

الفیز در سال 2017 میلادی و با هدف تجاری‌سازی یک فناوری ردیاب نوری راه‌اندازی شد که پیش از آن توسط گروهی از محققان دانشگاه آلتو (Aalto University) فنلاند ثبت اختراع شده بود. این فناوری، دسترسی به فتودیودهایی را ممکن می‌سازد که حساسیت بیشتری را در محدوده طیف گسترده‌‌تر فراهم می‌نماید. میکو جانتونن (Mikko A. Juntunen)، مدیرعامل الفیز در خصوص محصول توسعه یافته توسط این استارت‌آپ می‌گوید: «فوتودیتکتور ما دارای یک ساختار سطحی است که هیچ بازتابی ندارد و این بدان معنی است که تمام نور ورودی در سراسر طیف نوری جمع‌آوری می‌شود.»

گفتنی است که در سال 2020 میلادی، تعداد دستگاه‌های پوشیدنی ارسال شده در سراسر جهان، به بیش از 259 میلیون عدد افزایش یافته که ردیاب‌های ورزشی، تناسب اندام و سلامتی با حدود 112 میلیون دستگاه و ساعت‌های هوشمند با حدود 74 میلیون عدد بیشترین بخش تقاضا را شکل دادند. در سال 2021، این آمار به بیش از  304 میلیون دستگاه پوشیدنی در سراسر جهان افزایش یافت و انتظار می‌رود که در سال 2022، بازار پوشیدنی‌ها به بیش از 344 میلیون عدد برسد که نرخ رشد سالانه ترکیبی 13.2 درصدی را ثبت می‌کند. با توجه به این روند بازار، الفیز دو دور تأمین مالی 3 میلیون یورویی را در یک سال به پایان رسانده تا تولید آشکارسازهای نوری خود را تسریع بخشد. دور دوم تأمین مالی این استارت‌آپ، به رهبری «Samsung Venture Investment» و مشارکت سرمایه‌گذارانی از جمله «Voima Ventures» و «Oura Health» انجام گرفته است.

الفیز در حال حاضر ردیاب‌های نوری خود را در مرکز نانوساخت میکرونووا (Micronova Nanofabrication Center) در اسپو که بخشی از زیرساخت ملی تحقیقات در فنلاند است، تولید می‌کند. اما مسلم است که برای افزایش مقیاس تولید و داشتن یک تولید پیوسته نیاز به برنامه‌ای ساختارمندانه‌تر دارد. بنا بر گفته جانتونن: «بازار پوشیدنی‌های مصرفی نیاز به میلیون‌ها واحد فوتودیود در ماه دارد. ما برای اینکه بتوانیم این دیودها را ارائه کنیم، از توانایی تولید کارخانه‌های شناخته شده پردازش نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌کنیم. فوتودیکتورها در همه جا و اغلب بدون اینکه متوجه باشیم مورد استفاده می‌باشند. اساساً هر برنامه کاربردی اندازه‌گیری نور، می‌تواند با استفاده از فناوری ما بهبود یابد.» برخی از کاربردهای ردیاب نوری شامل حسگرهای تصویربرداری، پیوندهای فیبر نوری، تحلیلگرهای ذرات خون، طیف‌سنج‌ها، لیدارها و رمزگذارها، تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری پزشکی و اسکنرهای امنیتی اشعه ایکس فرودگاه می‌باشد.

جانتونن با بیان اینکه این استارت‌آپ در حال حاضر بر بازار پوشیدنی‌ها متمرکز شده و ابزارهای تحلیلی ارائه می‌دهد، ابراز داشت: «ما چشمانمان را برای فرصت‌های دیگر باز نگه می‌داریم، اما به‌عنوان یک استارت‌آپ بدیهی است که باید تمرکز کنیم. ردیاب نوری ما نسبت سیگنال به نویز بالاتری را ارائه می‌کند، مصرف انرژی کمتری دارد که به معنای طول عمر بیشتر باتری یا کاهش ابعاد باتری است که به دستگاه‌های کوچک‌تر منتج می‌شود.»

 

مرجع: «EETimes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.